Aleksander Prugar


Aleksander Prugar, urodzony 16 grudnia 1984 roku w Gliwicach, to postać wyrazista w polskim świecie biznesu oraz sztuki. Jako przedsiębiorca, designer i fotograf, Prugar wprowadza innowacyjne pomysły, które znacząco wpływają na rozwój polskiego designu.

Pełni funkcję właściciela studia projektowego MI POLIN, gdzie zajmuje się tworzeniem unikalnych projektów, które łączą w sobie estetykę i funkcjonalność. Jego zasługi obejmują również prezydenturę w Zarządzie Mi Polin / Z Polski Fundacja, gdzie angażuje się w działania promujące polską kulturę i sztukę.

Jako ekspert biznesowy, Prugar współpracuje z Fundacją Inicjatyw Społeczno-Ekonomicznych, dzieląc się swoją wiedzą oraz doświadczeniem w zakresie strategii rozwoju i innowacji. Ponadto, jest zapalonym kolekcjonerem polskiego szkła artystycznego, co świadczy o jego głębokim zainteresowaniu oraz uznaniu dla polskiego rzemiosła.

Działalność artystyczna

Fotografia

Karierę artystyczną jako fotograf Aleksander Prugar rozpoczął w Gazecie Wyborczej w Katowicach, koncentrując się na dokumentowaniu śląskiego krajobrazu przemysłowego. Później przeniósł się do centrali gazety w Warszawie, gdzie angażował się w redakcyjne zadania dla takich tytułów jak Gazeta Stołeczna, Wysokie Obcasy oraz Duży Format.

Zyskał reputację jako specjalista w zakresie dokumentu subiektywnego. W 2008 roku, dzięki uznaniu kuratorów i krytyków z Miesiąca Fotografii, został wybrany do grupy 100 najlepszych polskich fotografów operujących w latach 2000–2010 w ramach programu Aktualizacja. Przegląd nowej fotografii polskiej. W latach 2006-2009 jego prace były prezentowane przez francuską Agence VU, co podkreśla jego międzynarodowe uznanie. Prugar był także członkiem Związku Polskich Artystów Fotografików.

Autor wielu ważnych reportaży, w tym:

  • Piosenka o Hałdzie: seria zdjęć dokumentujących życie zbieraczy węgla na hałdach oraz ukazujących znaczenie przyjaźni,
  • Święty Beton: subiektywny dokument przedstawiający znaczenia religijne w kontekście zakładów produkujących figury świętych w Piekarach Śląskich,
  • Reklamiasto: esej ukazujący Warszawę zdominowaną przez reklamy wielkoformatowe,
  • Śląskie Wdowy: portret wdów po górnikach, którzy tragicznie zginęli w katastrofach górniczych,
  • Śląski Spacer: seria impresji fotograficznych,
  • Dwa Światy: portrety górników po zakończonej pracy w kopalniach,
  • Zielony Śląsk: projekt ukazujący przyrodnicze zmiany w postprzemysłowym krajobrazie śląskim, zrealizowany dzięki stypendium Marszałka Województwa Śląskiego.

Film

Debiut reżyserski Prugara miał miejsce na festiwalu Młodzi i Film w Koszalinie, gdzie zaprezentował film komediowy 12 metrów 45 centymetrów. Opowiadał on o kulisach powstania największego pomnika Jana Pawła II na świecie oraz jego projektantach. Jako operator filmowy zadebiutował dokumentem Saszka, który badał relację młodego mężczyzny z jego matką.

Film zdobył nagrodę specjalną od London Film Academy podczas festiwalu T-Mobile Nowe Horyzonty w 2012 roku, a także nagrodę za zdjęcia na VGIK Summer Film School w Kazaniu w 2011 roku.

Design

Aleksander Prugar jest także współtwórcą serii „Mezuza z tego domu”, która skoncentrowana jest na odlewaniu w brązie śladów po mezuzach. Praca z tej serii została zaprezentowana na wystawie Po drugiej stronie rzeczy. Polski dizajn po roku 1989, która stanowiła podsumowanie kluczowych osiągnięć polskiego designu po 1989 roku.

Kolejnym jego projektem jest Tangible Mezuzah (Namacalna mezuza), w której imię Boga – Szaddaj – zapisane jest hebrajskim alfabetem Braille’a. W 2018 roku mezuza ta została włączona do stałej kolekcji Jewish Museum w Nowym Jorku, będąc pierwszym tego typu obiektem, który został wykonany w Polsce po wojnie.

Kariera zawodowa

Współczesna kariera Aleksandra Prugara jest niezwykle inspirująca i różnorodna. Jest on założycielem oraz współwłaścicielem studia projektowego MI POLIN, które ma zaszczyt być pierwszym w Polsce miejscem, które specjalizuje się w projektowaniu, produkcji oraz eksporcie nowoczesnych judaików. W obrębie studia, jego głównymi zadaniami są rozwój produktów oraz strategiczne planowanie, co świadczy o jego umiejętności dostosowywania się do zmieniających się potrzeb rynku.

Prugar jest również ekspertem biznesowym w Fundacji Inicjatyw Społeczno-Ekonomicznych. Jego praca koncentruje się na usprawnianiu zarządzania, rozwiązywaniu konfliktów oraz podnoszeniu efektywności operacyjnej w organizacjach zajmujących się ekonomią społeczną oraz fundacjach non-profit. Jego doświadczenie i wiedza przyczyniają się do znaczących usprawnień w tych obszarach.

Nie bez znaczenia jest jego zaangażowanie w inicjatywy społeczne. Jako współtwórca akcji „Jeden za Wszystkich” skutecznie działał na rzecz przeciwdziałania negatywnym skutkom społecznym związanym z pandemią COVID-19. Jego działania pokazują, że zaspokojenie potrzeb społecznych jest dla niego priorytetem.

Ponadto, Aleksander Prugar to pomysłodawca i współtwórca projektu „Design for Bantayan”, który zrodził się z potrzeby wsparcia lokalnej społeczności po tragicznym wydarzeniu, jakim był tajfun Haiyan. Ten naturalny kataklizm zniszczył 95% miejsc pracy na wyspie. Celem projektu było stworzenie kolekcji biżuterii z lokalnych materiałów, takich jak drzewo kokosowe, a także nauczenie mieszkańców umiejętności produkcji oraz sprzedaży, co miało zapewnić im stabilne źródło dochodu.

Wystawy

Oto zestawienie kluczowych wystaw oraz spotkań autorskich artysty:

  • Tychy Press Photo, Międzynarodowy Festiwal Fotografii w Rybniku, spotkanie autorskie (2008),
  • Muzeum Sztuki w Łodzi – wystawa zbiorowa pod nazwą „Piękni zawsze, żyjemy dzisiaj” z cyklem „Plac Zabaw” (2009),
  • Miesiąc Fotografii w Krakowie – wystawy indywidualne oraz zbiorowe w Programie Głównym oraz sekcji OFF, podczas festiwalu prezentowano serię zdjęć „Fotografie Ojca”, obejmującą zdjęcia ojca wykonane w latach 50. XX wieku,
  • Festiwal InSpiracje w Szczecinie – Reklamiasto (2008),
  • Miesiąc Fotografii w Krakowie – w 2009 roku artysta został umieszczony na prestiżowej liście 100 najważniejszych polskich fotografów działających w latach 2000-2010,
  • Galeria BB w Bielsku-Białej – wystawa indywidualna oraz spotkanie autorskie (2009),
  • Perpignan Visa Pour l’image Festival – pokaz prac fotograficznych w formie pokazu slajdów (2009),
  • Narodowa Galeria Sztuki Zachęta w Warszawie – udział w zbiorowej wystawie prezentującej dorobek fotograficzny Gazety Wyborczej z ostatnich dwudziestu lat (2009),
  • Europejskie Muzeum Górnictwa we Francji – wystawa zbiorowa dotycząca problematyki współczesnego górnictwa (2011),
  • Związek Polskich Artystów Fotografików w Katowicach – wystawy zbiorowe oraz spotkania autorskie (2010-2012),
  • Galeria Warsztat w Warszawie – prezentacja podsumowująca projekt fotograficzny realizowany dla Fundacji Inicjatyw Społeczno Ekonomicznych (2012),
  • Zabytkowa Kopalnia Węgla Kamiennego Guido w Zabrzu – podziemna wystawa zdjęć o tematyce górniczej oraz zakup prac do kolekcji Muzeum (2013),
  • Muzeum Etnograficzne w Warszawie – spotkanie autorskie oraz prezentacja projektu „Design for Bantayan” (2014),
  • Ambasada Filipin w Warszawie – spotkanie z ambasadorem Filipin oraz prezentacja założeń projektu „Design for Bantayan” (2014),
  • Pennisula Jewish Community Center w Foster City w Kalifornii – wystawa przekrojowa prac „MI POLIN” (2014),
  • Osher Marin Jewish Community Center w San Rafael w Kalifornii – wystawa przekrojowa prac „MI POLIN” (2015),
  • Żydowski Instytut Historyczny w Warszawie – pierwsza wystawa projektu „Mezuza z Tego Domu” (2016),
  • Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie – udział w zbiorowej wystawie z okazji 40-lecia wydziału wzornictwa (2017),
  • Muzeum Narodowe w Krakowie – udział w zbiorowej wystawie „Po drugiej stronie rzeczy. Polski dizajn po roku 1989” (2018),
  • Galeria BWA Bielsko-Biała – udział w wystawie „Korzenie”, która porusza tematykę pochodzenia, tożsamości oraz identyfikacji osobistej (2019),
  • JCC Miles Nadal w Toronto – wystawa obiektów z serii „Mezuza z tego domu” (2019),
  • Fentster Gallery w Toronto – instalacja site-specific poświęcona rzece Wiśle (2019).

Prace artysty znajdują się w renomowanych zbiorach, w tym:

  • Parlament Europejski, seria zdjęć ze Śląska,
  • Europejskie Muzeum Górnictwa, seria zdjęć ze Śląska,
  • Muzeum Śląskie, seria zdjęć dokumentujących życie górników,
  • Zabytkowa Kopalnia Węgla Kamiennego Guido w Zabrzu, seria zdjęć ze Śląska,
  • Jewish Museum in New York, kolekcja TANGIBLE MEZUZAH,
  • Muzeum Etnograficzne w Warszawie, prace „MI POLIN” z ceramiki i brązu,
  • Congregation Beit Simchat Torah w Nowym Jorku, kolekcja mezuz z brązu,
  • Jewish Museum Vienna, kolekcja ceramiki.

Wybrane nagrody oraz osiągnięcia

Aleksander Prugar to artysta, który zdobył uznanie w dziedzinie fotografii oraz kina, osiągając liczne sukcesy w ogólnopolskich zawodowych konkursach. W latach 2006 – 2010 był zarówno finalistą, jak i laureatem w takich renomowanych konkursach jak Grand Press Photo, BZ WBK, Press Photo Contest oraz Śląska Fotografia Prasowa.

Inne nagrody i wyróżnienia

  • Otrzymał Stypendium Artystyczne Marszałka Województwa Śląskiego dwukrotnie na realizację projektu ZIELONY ŚLĄSK,
  • Zdobył Nagrodę Gazety Wyborczej za najlepszy fotoreportaż, przyznaną za esej Święty Beton w 2010 roku,
  • W roku 2011 otrzymał Główną Nagrodę oraz Nagrodę Publiczności za zdjęcia do filmu dokumentalnego Saszka, Saszka podczas VGIK Summer Film School w Kazaniu,
  • W 2012 roku zdobył Nagrodę specjalną London Film Academy podczas T-mobile New Horizons we Wrocławiu za film Saszka, Saszka,
  • Nagroda Główna podczas Ogólnopolskiego Festiwalu Filmów Amatorskich i Niezależnych Offeliada za dokument 12 metrów 45 centymetrów w 2014 roku,
  • Na Solanin Film Festiwal w 2014 roku zdobył nagrodę w kategorii Kino Lubuskie dla filmu 12 metrów 45 centymetrów,
  • W 2015 roku został nominowany w kategorii najlepszy krótkometrażowy film dokumentalny w ramach konkursu Nagród Polskiego Kina Niezależnego im. Jana Machulskiego dla filmu 12 metrów 45 centymetrów,
  • Otrzymał Grant Stowarzyszenia Żydowskiego Instytutu Historycznego na realizację publikacji poświęconej śladom po mezuzach,
  • Uzyskał Grant Miasta Stołecznego Warszawy na organizację FESTIWALU MEZUZA 2019.

Działalność edukacyjna

Prowadzi różnorodne warsztaty, wykłady oraz spacery edukacyjne, które koncentrują się na kulturze i tradycji żydowskiej, a także na historii Warszawy oraz lokalnych społecznościach przedwojennych.

Do najważniejszych zrealizowanych projektów edukacyjnych zalicza się:

  • Taube Foundation for Jewish Life in Poland, Warszawa. Obejmuje to spotkania autorskie oraz oprowadzenie grup turystycznych po żydowskiej Warszawie, śladami mezuz (2014-2019),
  • Ambasada Filipin, Warszawa. W ramach tego projektu odbyło się spotkanie z JE Ambasadorem Filipin oraz lokalną społecznością filipińską, podczas którego przedstawiono projekt Design for Bantayan (2014),
  • Public Library of San Francisco, Kalifornia. Spotkanie autorskie dotyczyło poszukiwań śladów po mezuzach wśród społeczności żydowskiej polskiego pochodzenia (2014),
  • Festiwal Kultury Żydowskiej w Krakowie. Prowadzenie warsztatów z designu na temat żydowskiej tematyki, w tym realizacja autorskich instalacji artystycznych w ramach projektów TREE OF LIGHT oraz KVITLECH BOX,
  • JCC Kraków oraz JCC Warszawa. Organizacja spotkań autorskich i wykładów na temat problematyki mezuz dla młodzieży oraz dorosłych (2015-2017),
  • Muzeum Żydów Mazowieckich, Płock. Wykład dotyczący mezuz oraz warsztaty związane z żydowskim świętem Purim (2016-2017),
  • Pierwsze Liceum w Sokołowie Podlaskim. Realizacja lekcji przedsiębiorczości oraz wykładu o sztuce żydowskiej (2016),
  • Workmen Circle New York, Warszawa. Spotkanie autorskie w formule Q/A dla zarządu amerykańskiej fundacji, która działa na rzecz sprawiedliwości społecznej (2018),
  • National Museum of American Jewish History, Philadelphia. Wykład na temat śladów po mezuzach (2018),
  • Congregation Beit Simchat Torah, NYC. Spotkanie w formule Q/A z członkami największej synagogi LGBT na świecie, w trakcie którego omawiano temat mezuz (2018),
  • Toronto Reference Library. Wykład o śladach po mezuzach (2019).

Kolekcja polskiego szkła

Kolekcjonowanie polskiego szkła z lat 60-80 to pasja, która łączy miłość do sztuki i designu. Aleksander Prugar skupia się szczególnie na dorobku Jana Sylwestra Drosta oraz Eryki Trzewik-Drost, których dzieła powstały w Hucie Szkła Gospodarczego „Ząbkowice”. Kto mógłby przypuszczać, że odkrycie nieznanej pracy Drosta, zatytułowanej Pion / Lot, stanie się jego osobistym odniesieniem do artysty?

W 1975 roku HSG „Ząbkowice” zainstalowała nową frezarko-kopiarkę, co pozwoliło na stworzenie eksperymentalnej formy metalowej dla świecznika. Pierwsze próby uformowania go ręcznym prasowaniem z zamysłem wykorzystania ich jako egzemplarzy reklamowych, zaowocowały krótką serią produkcyjną, liczącą około 150 sztuk. To wyjątkowe podejście do twórczości i rzemiosła przekłada się na piękno i funkcjonalność polskiego designu w szkle.

Aktualnie Aleksander Prugar jest zaangażowany w realizację antologii polskiego szklanego designu, pod roboczą nazwą Szkło Polskie. Dzięki środkom pozyskanym z stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, projekt ten ma na celu promocję polskiej kultury w internecie, co niewątpliwie przyczyni się do szerszego docenienia tej unikalnej sztuki.

Rodzina

Słynny syn Andrzeja Prugara, który zdobył uznanie jako reżyser dźwięku, m.in. do filmów Andrzeja Wajdy oraz Lecha Majewskiego, to także utalentowany realizator nagrań muzycznych. Jego prace obejmowały współpracę z takimi zespołami jak Paktofonika i Dżem, a także z artystami takimi jak Zbigniew Wodecki, Józef Skrzek, oraz Jerzy Milian. Nie można zapomnieć, że pochodzi również z rodziny, gdzie jego mama, Daniela Prugar, była nie tylko przedsiębiorcą, ale także pilotem szybowcowym, co świadczy o jej odwadze i determinacji.

Warto również wspomnieć, że Aleksander jest wnukiem Eryka Prugara, który był profesorem na Politechnice Gliwickiej oraz prodziekanem Wydziału Mechaniczno-Energetycznego PG. Eryk Prugar był autorem czterech wynalazków, co ponownie podkreśla naukowy i innowacyjny duch rodziny. Ta historia rodzinna zdaje się zapewniać Aleksandrowi solidne fundamenty w świecie sztuki i nauki.

Edukacja

W zakresie edukacji, Aleksander Prugar zdobył istotne doświadczenie oraz wiedzę w różnorodnych instytucjach kształcenia.

  • Górnośląska Szkoła Handlowa w Katowicach, gdzie studiował socjologię, a jego specjalizacją było dziennikarstwo, ukończona w 2006 roku,
  • Uniwersytet Warszawski, który ukończył z tytułem w zakresie dziennikarstwa i komunikacji społecznej w 2011 roku,
  • Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. L. Schillera w Łodzi, gdzie uczestniczył w edukacji na wydziale operatorskim, uzyskując dyplom w 2015 roku,
  • Szkoła Główna Handlowa, gdzie zrealizował studia menedżerskie,
  • W 2008 roku ukończył prestiżowe warsztaty Eddie Adams Workshop w Nowym Jorku, a także uczestniczył w VGIK Summer Film School w Kazaniu w Federacji Rosyjskiej w 2011 roku.

Ślady po mezuzach

Od 2014 roku Aleksander Prugar aktywnie prowadzi projekt, który ma na celu badanie oraz dokumentowanie śladów po mezuzach. W związku z tym przedsięwzięciem tylko w ostatnich latach odbył wielokrotne podróże do takich krajów jak Ukraina, Białoruś oraz Rumunia.

W trakcie swoich poszukiwań odkrył i udokumentował 130 śladów po mezuzach, zlokalizowanych w 90 różnych miejscowościach. Obecnie jest to największa na świecie baza śladów po mezuzach, co niewątpliwie stanowi istotny wkład w badania nad tym zagadnieniem.

Ponadto, Prugar jest współorganizatorem Festiwalu Mezuza, który jest pierwszym w Polsce edukacyjnym festiwalem poświęconym tematyce śladów po mezuzach. Jest to ważne wydarzenie, które przyciąga uwagę i promuje wiedzę na ten temat.

Projekt, w którym bierze udział, realizuje ramię w ramię z Heleną Czernek, projektantką, która jest znana z takich przedsięwzięć jak papierowy żonkil, związany z obchodami rocznicy wybuchu Powstania w Getcie Warszawskim, oraz z oryginalnymi pasami w formie fortepianu, umiejscowionymi na ulicy Emilii Plater w Warszawie.

Przypisy

  1. MIESIĄC FOTOGRAFII W KRAKOWIE [online], Miesiąc Fotografii w Krakowie [dostęp 22.07.2020 r.]
  2. 12 metrów 45 centymetrów. [dostęp 22.07.2020 r.]
  3. Shoah souvenirs: Should the Yad Vashem Holocaust memorial have a gift store? [online], Haaretz.com [dostęp 22.07.2020 r.]
  4. Helena projektuje » Design For Bantayan [online], helenaprojektuje.pl [dostęp 22.07.2020 r.]
  5. Kultura w sieci. WYNIKI NABORU! | Narodowe Centrum Kultury [online], Narodowe Centrum Kultury [dostęp 22.07.2020 r.]
  6. Odnaleziony ślad po mezuzie - odpowiedź na tęsknotę rodzin [online], PolskieRadio.pl [dostęp 22.07.2020 r.]
  7. Wyborcza.pl [online], warszawa.wyborcza.pl [dostęp 22.07.2020 r.]

Pozostali ludzie w kategorii "Przedsiębiorczość i ekonomia":

Fritz von Friedlaender-Fuld | Ignacy Trzewiczek | Wilhelm Fitzner | Wiesław Rozłucki | Magda Wierzycka

Oceń: Aleksander Prugar

Średnia ocena:4.53 Liczba ocen:22