Węzeł autostradowy Gliwice-Sośnica, ulokowany w Gliwicach, w obrębie dzielnicy Ligota Zabrska, jest kluczowym punktem komunikacyjnym w województwie śląskim.
Ten węzeł drogowy stanowi istotne połączenie między autostradami A1 i A4 (E40) oraz przyległymi drogami krajowymi, w tym drogami nr 44 i 88, a także Drogową Trasą Średnicową.
Warto zaznaczyć, że według zamawiającej GDDKiA, węzeł Gliwice-Sośnica został uznany za największy węzeł drogowy w całej Europie, co podkreśla jego znaczenie w krajowej i międzynarodowej sieci transportowej.
Informacje ogólne
Węzeł Gliwice Sośnica stanowi istotny punkt komunikacyjny, przez który przebiega ruch międzynarodowy w aż czterech kierunkach. Główne trasy obejmują autostradę A1, prowadzącą na północ oraz południe, a także autostradę A4, kierującą się na wschód i zachód. Dodatkowo, krajowe połączenia rozciągają się na osiem kierunków, obejmując zarówno wcześniej wspomniane autostrady, jak i Drogową Trasę Średnicową (północny zachód i północny wschód) oraz ul. Pszczyńską / DK44 (północny zachód i południowy wschód).
Węzeł ten umożliwia realizację 32 bezkolizyjnych relacji, co oznacza, że wszelkie kombinacje połączeń pomiędzy autostradami A1, A4 oraz DTŚ są tutaj dostępne. Dodatkowo, istnieją relacje kolizyjne w formie ronda z sygnalizacją świetlną, co umożliwia wjazd oraz zjazd z ul. Pszczyńskiej na pozostałe związane trasy.
Od grudnia 2009 roku węzeł umożliwia przejazd trasą A1 w kierunku granicy czeskiej, natomiast autostrada A4 prowadzi do Wrocławia i Krakowa. Ważnym wydarzeniem było otwarcie tunelu pod rondem nad DK44 (ul. Pszczyńska) pod koniec września 2010 roku. Z kolei 30 września 2011 roku, po oddaniu do użytku odcinka autostrady A1 Sośnica – Gliwice Wschód, ruch z węzła na A1 w kierunku północnym stał się możliwy.
Nazwa
Nazwa węzła odzwierciedla dzielnicę Sośnica, która jest zlokalizowana w pobliżu Ligoty Zabrskiej. W trakcie realizacji budowy doszło do kontrowersji dotyczącej wyboru właściwej nazwy. Prezydent Gliwic, Zygmunt Frankiewicz, podniósł argument, że pierwotna propozycja nazwy Sośnica nie jest znana dla osób spoza regionu Śląska. W związku z tym, zasugerowano zmianę nazwy węzła na Gliwice.
Ostatecznie decyzją GDDKiA, przyjęto nazwę Gliwice Sośnica, która zyskała akceptację i uznanie wśród użytkowników dróg.
Historia
Węzeł w Sośnicy ma bogatą historię, sięgającą czasów PRL-u. Już wtedy prowadzono prace projektowe mające na celu budowę autostrady A1 i A4. Pierwotnie planowano stworzenie prostej zjazdowej konstrukcji w kierunku Gliwic oraz Mikołowa, jednakże prace zostały wstrzymane z powodu kryzysu gospodarczego, który nastał na przełomie lat 70. i 80. XX wieku.
W 2005 roku zrealizowano prowizoryczny węzeł, który powstał przy okazji budowy odcinka autostrady A4 między Chorzowem a Kleszczowem. Następne prace rozpoczęły się w latach 2006–2007, gdy spółka Mosty Katowice wspólnie z Krakowskim Biurem Projektów Dróg i Mostów „Transprojekt” Sp. z o.o. przygotowały nowy projekt tego węzła.
Przetarg, którego celem była przebudowa węzła, miał dobiec końca w styczniu 2008 roku. Z uwagi na liczne zapytania, które wpłynęły do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) dotyczące warunków wykonania zamówienia, wybór wykonawcy dokonano dopiero na przełomie lutego i marca 2008. Po zgłoszeniu protestu przez firmę Polimex nastąpiło wstrzymanie przetargu do kwietnia, kiedy to skarga została uznana za bezzasadną w arbitrażu.
30 maja 2008 roku GDDKiA zawarła umowę z grecką firmą J&P Avax na kwotę 853 mln zł. W jej ramach rozebrano dotychczasowy węzeł i wybudowano 16 wiaduktów. Dodatkowo przebudowana została ulica Pszczyńska w Gliwicach, sięgająca dwóch kilometrów od węzła w kierunku centrum miasta. Na wspomnianym odcinku ulica Pszczyńska przypomina Drogową Trasę Średnicową w Katowicach, szczególnie przy rondzie gen. Ziętka, gdzie nad rondem znajduje się połączenie z łącznicami, podczas gdy pod rondem przebiega droga krajowa DK44, która jednak nie posiada tunelu.
Węzeł autostradowy jest trójpoziomowy, składa się z jednej trąbki i połowy koniczynki. Uroczyste oddanie węzła do użytku odbyło się 23 grudnia 2009 roku.
Przypisy
- SISKOM - Autostrada A1 [online], www.siskom.waw.pl [dostęp 09.07.2020 r.]
- Podpisano umowę na rozbudowę węzła A-4 ‘Sośnica’ w Gliwicach.
- Dyrka Jerzy, Górak Piotr, Grzesiak Konrad: Beton SCC jako alternatywa do wykonywania konstrukcji w budownictwie mostowym na przykładzie budowy węzła Sośnica, w: „Budownictwo, technologie, architektura”. Nr 4 (48)/2009, s. 42-46, ISSN 1644-745X.
- Umowa na największy węzeł autostradowy w Europie. gddkia.pl, 30.05.2008 r. [dostęp 18.01.2013 r.]
Pozostałe obiekty w kategorii "Obiekty związane z transportem i komunikacją":
Aeroklub Gliwicki | Lotnisko Gliwice-Trynek | Port GliwiceOceń: Węzeł autostradowy Gliwice-Sośnica