Port Gliwice, znany również jako Port Gliwicki lub port w Gliwicach, to znaczący port rzeczny, który znajduje się w Gliwicach przy ulicy Portowej. Ten port jest kluczowym punktem na mapie żeglugi śródlądowej w regionie. Jego lokalizacja w okolicy stanowiska szczytowegoKanału Gliwickiego tworzy interesujący kontekst dla mariny oraz działalności transportowej.
Port Gliwice zaczyna prawie 41-kilometrową trasę, która łączy basen portowy z rzeką Odrą. Jest to przykład portu kanałowo-końcowego, co czyni go unikalnym obiektem w skali kraju. Ponadto, Port Gliwice jest także początkowym punktem Odrzańskiej Drogi Wodnej, co znacząco wpływa na jego rolę w systemie wodnym Polski.
Informacje ogólne
Port Gliwice, będący kluczowym punktem na mapie transportu wodnego, obecnie wchodzi w skład rozbudowanego kompleksu logistycznego, który obejmuje stację kolejową, terminal celny, a także wolny obszar celny. Dodatkowo, w ramach tej infrastruktury znajdują się nowoczesne bazy magazynowe oraz parkingi, a także biura, co czyni go funkcjonalnym centrum dla różnych operacji logistycznych.
Jako jeden z najważniejszych elementów Śląskiego Centrum Logistyki, Port Gliwice wyróżnia się na tle innych portów w Polsce. Uznawany jest za najnowocześniejszy i najbardziej wszechstronny port śródlądowy, który zaskakuje nie tylko swoją infrastrukturą, ale również przemyślanym układem architektonicznym.
Wielką zaletą portu jest jego unikalny kształt oraz starannie zaprojektowane linie i konstrukcje nabrzeży. Dodatkowo, układ basenów portowych oraz powierzchnia akwatorium zostały zoptymalizowane w taki sposób, aby spełniały wymagania nowoczesnego transportu i logistyki.
Historia
„Port Gliwice został stworzony równo z realizacją nowego Kanału Gliwickiego, który miał na celu zastąpienie przestarzałego Kanału Kłodnickiego. Obszary, na których obecnie się znajduje, zostały przyłączone do miasta w 1924 roku, co miało miejsce znacznie przed rozpoczęciem budowy nowego kanału w 1935 roku. Już w 1939 roku port przeładunkowy funkcjonował w pełni, a jego infrastruktura obejmowała także stację kolejową.
W skład portu wchodziły dwa główne baseny: północny oraz południowy, a także mniejszy basen pomocniczy, które razem zajmowały łącznie powierzchnię około 180 tysięcy m². Łączna długość nabrzeży portowych przekraczała 2 tysiące metrów.
W 1989 roku w Gliwicach utworzono wolny obszar celny o powierzchni 355,2 ha. Jednak już w 1993 roku, jego powierzchnia została zredukowana do 47,6 ha, a następnie w 2004 roku do 44,05 ha.
Stary Port
Pierwszy port w Gliwicach miał swoje miejsce w samym sercu miasta, gdzie obecnie znajdują się ulice Dworcowa i Zwycięstwa. Niegdyś był to obszar nad Kanałem Kłodnickim, który spełniał ważną funkcję w handlu i transporcie wodnym.
Warto zaznaczyć, że do tego portu prowadziła linia kolei wąskotorowej, co umożliwiało przewóz towarów i ludzi w sposób bardziej efektywny. Jednak z biegiem lat, kiedy decyzją władz zlikwidowano Kanał Kłodnicki, port stracił na znaczeniu i ostatecznie został zamknięty.
Przypisy
- Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 23.09.2003 r. (Dz.U. z 2003 r. nr 172, poz. 1675)
- Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 25.01.1993 r. (Dz.U. z 1993 r. nr 8, poz. 39)
- Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 02.06.1989 r. (Dz.U. z 1989 r. nr 37, poz. 201)
- a b Anna Jurkiewicz, Stanisław Ziemba: Województwo katowickie. Przewodnik. Warszawa: Sport i Turystyka, 1962, s. 158.
Pozostałe obiekty w kategorii "Obiekty związane z transportem i komunikacją":
Węzeł autostradowy Gliwice-Sośnica | Aeroklub Gliwicki | Lotnisko Gliwice-TrynekOceń: Port Gliwice