Aeroklub Gliwicki


Aeroklub Gliwicki, znany również jako AGl, jest dynamicznie rozwijającym się stowarzyszeniem. Mieści się w Gliwicach i stanowi regionalny oddział Aeroklubu Polskiego. Początkowo funkcjonował jako filiaAeroklubu Śląskiego, jednak od maja 1955 roku, zyskał status samodzielnej jednostki, co znacznie wpłynęło na jego rozwój oraz autonomię w podejmowaniu decyzji.

Główną bazą Aeroklubu Gliwickiego jest Lotnisko Gliwice, które znajduje się w dogodnej lokalizacji, blisko autostrady A-4 łączącej Kraków z Wrocławiem. Taka lokalizacja ułatwia zarówno dostęp do lotniska, jak i rozwój działalności aeroklubu, oferując szereg możliwości dla pasjonatów lotnictwa.

Zarząd

W skład zarządu Aeroklubu Gliwickiego wchodzą następujące osoby:

  • Ewa Mokrosz – prezes Zarządu,
  • Anna Bieniek – wiceprezes Zarządu,
  • Maciej Nowak – sekretarz,
  • Marek Faszczewski – skarbnik,
  • Ireneusz Przywuski – członek Zarządu.

Obecnie dyrektorem jest Maciej Nowak, szefem wyszkolenia Tomasz Rubaj, a jego zastępcą ds. HT Radosław Krajewski.

(stan z 12 stycznia 2024)

Sekcje specjalistyczne

W historii Aeroklubu Gliwickiego, który powstał w 1955 roku, funkcjonują różnorodne sekcje specjalistyczne, każda z nich oferująca unikalne doświadczenia i umiejętności.

Oto kluczowe sekcje, które były dostępne w klubie przez wiele lat:

  • sekcja samolotowa,
  • sekcja szybowcowa,
  • sekcja spadochronowa,
  • sekcja modelarska.

Te informacje pochodzą z publikacji „30 lat Aeroklubu Gliwickiego 1955–1985”, strona 5. Stan danych jest aktualny na wrzesień 2017 roku.

Afiliowane Kluby Seniorów Lotnictwa

W ramach Aeroklubu Gliwickiego istnieje Klub Seniorów Lotnictwa, który jest aktywną organizacją skupiającą pasjonatów lotnictwa. Zarząd Klubu Seniorów Lotnictwa (KSL) składa się z trzech kluczowych członków:

  • Tadeusz Lewicki – przewodniczący,
  • Ireneusz Mikołajczyk – sekretarz,
  • Tadeusz Goraj – skarbnik.

Informacje te pochodzą z października 2018 roku.

Szkolenia lotnicze

Aeroklub Gliwicki oferuje szkolenia lotnicze, które umożliwiają uczestnikom zdobycie różnorodnych kwalifikacji w zakresie lotnictwa. W szczególności, kursanci mają możliwość uzyskania:

  • świadectwa kwalifikacji skoczka spadochronowego (PJ) metodą klasyczną „na linę”,
  • licencji pilota szybowcowego SPL,
  • licencji pilota samolotu turystycznego PPL(A).

Informacje te są aktualne na wrzesień 2017 roku.

Sprzęt

W skład floty Aeroklubu Gliwickiego wchodzą różnorodne maszyny, które zaspokajają potrzeby zarówno szkoleniowe, jak i rekreacyjne. Samoloty, które są dostępne w naszym klubie to:

  • An-2TD o znakach rozpoznawczych SP-AOB,
  • Cessna 150L o znakach rozpoznawczych SP-KNC,
  • Cessna 150J o znakach rozpoznawczych SP-KIC,
  • Jak-12 M o znakach rozpoznawczych SP-AWC,
  • PZL-101 Gawron o znakach rozpoznawczych SP-CGC,
  • Pipistrel Explorer o znakach rozpoznawczych SP-SPB.

W zakresie szybowców posiadamy zarówno modele dwumiejscowe wykorzystywane do szkolenia, jak i jednoosobowe. Na szczególną uwagę zasługują:

  • Dwumiejscowe szybowce: SZD-9 Bocian bis 1E – łącznie 4 egzemplarze (SP-2687, SP-2825, SP-3046, SP-3799),
  • SZD-35 Bekas – 1 egzemplarz (SP-2557),
  • SZD-40 Halny X – 1 egzemplarz (SP-2645),
  • SZD-50 Puchacz 3 – 2 egzemplarze (SP-3319, SP-3488),
  • Jednomiejscowe: SZD-12 Mucha 100 – 1 egzemplarz (SP-1999),
  • SZD-21 Kobuz 3 -2B – 1 egzemplarz (SP-2482),
  • SZD-22C Mucha std – 1 egzemplarz (SP-2288),
  • SZD-24 Foka C – 1 egzemplarz (SP-2384),
  • SZD-25 Lis – 1 egzemplarz (SP-3534),
  • SZD-30 Pirat – 3 egzemplarze (SP-2593(K), SP-2877(B), SP-3024(J)),
  • SZD-31 Zefir 4 – 1 egzemplarz (SP-2519),
  • SZD-36 Cobra 15A – 1 egzemplarz (SP-3088(CB)),
  • SZD-42 Jantar 2B – 1 egzemplarz (SP-3280 (PK)),
  • SZD-48 Jantar Standard 3 – 1 egzemplarz (SP-3297 (ET)),
  • SZD-51 Junior – 3 egzemplarze (SP-3310(DC), SP-3478(SC), SP-3430(AC)),
  • PW-5 Smyk – 3 egzemplarze (SP-3761 (FC), SP-3775 (UC), SP-3618 (NC)).

Ponadto, w naszej ofercie znajduje się motoszybowiec:

  • Scheibe SC-25C „Falke” – 1 egzemplarz (SP-0081).

W skład dodatkowego wyposażenia wchodzi kilka istotnych elementów, które wspierają nasze działania:

  • Wyciągarka szybowcowa WS-02-JK – 1 szt.,
  • Wyciągarka TUR B2 – 1 szt.,
  • Peugeot Partner – 1 szt.,
  • Opel Zafira – 1 szt.,
  • Ciągnik rolniczy Ursus C-360-3P – 1 szt.,
  • Ciągnik rolniczy Deutz-Fahr – 1 szt.,
  • Pojazd do holowania szybowców – 1 szt.,
  • Pojazd do przewozu sprzętu spadochronowego – 1 szt.

Aeroklub Gliwicki często określany jest mianem latającego muzeum szybowców. To zasługa bogatej floty, w skład której wchodzą nie tylko nowoczesne szybowce, ale także wiele zabytkowych egzemplarzy. Wiele z tych szybowców to unikalne konstrukcje, które są w pełni sprawne i gotowe do lotu.

W Aeroklubie Gliwickim działa warsztat, który zajmuje się remontem szybowców z drewna, a także zbudowano replikę szybowca IS-A Salamandra z okresu przed II wojną światową. Ponadto, mamy również Klub Miłośników Zabytkowych Szybowców, który łączy pasjonatów oraz właścicieli takich maszyn zarówno z Polski, jak i z zagranicy.

W 2004 roku zorganizowano 32. Międzynarodowy Zlot Starych Szybowców, który przyciągnął uczestników z 22 krajów, w tym z USA oraz Australii. To wydarzenie w pełni odzwierciedla ducha pasji oraz zaangażowania całej społeczności zrzeszonej wokół Aeroklubu Gliwickiego.

Historia

Aeroklub Gliwicki posiada bogatą i interesującą historię, którą obfitował drugi wiek swojego istnienia. Już po zakończeniu działań wojennych, entuzjaści i działacze lotniczy intensywnie pracowali nad aktywowaniem sportów lotniczych w Gliwicach. Dnia 22 lipca 1949 roku, przy ulicy Dworcowej (obecnie 1 Maja), rozpoczęła swoją działalność modelarnia lotnicza, która funkcjonowała pod patronatem Ligii Lotniczej. Jej pierwszym instruktorem był Otton Kłos. Ważnymi postaciami w Ligii byli mjr Gliszczyński (prezes), Stankiewicz (wiceprezes) i Leonard Dąbrowski (sekretarz).

W roku 1953, gdy Ligę Lotniczą wcielono do Ligi Przyjaciół Żołnierza, gliwiccy społecznicy, wspierani przez mieszkańców, przystąpili do odbudowy lokalnego lotniska. Przywrócono jego dawny blask, remontując zarówno miejsce lądowań, jak i hangary oraz budynki portowe.

Wydarzenia

Lata 1955–1959

1955

  • w roku 1955 zainicjowano istnienie Aeroklubu Gliwickiego, początkowo jako oddziału Aeroklubu Śląskiego w Katowicach,
  • w sierpniu 1955 aeroklub zajął 13. miejsce na 22 uczestniczących w zawodach o Puchar Przechodni Zarządu Głównego ZMP.

1956

  • 17 maja, Komisja Sportowa Aeroklubu PRL zatwierdziła pierwszych komisarzy sportowych, gdzie znalazł się Jacek Popiel,
  • w sierpniu tego samego roku, gliwicki aeroklub efektownie zaprezentował się podczas obchodu Święta Lotnictwa w Katowicach (ówczesnym Stalinogrodzie),
  • zorganizowano II Samolotowe Mistrzostwa Polski, w których startowali m.in. instr. Leszek Gołębiowski i Piotr Wiśniewski,
  • 4 listopada odbyło się pierwsze walne zgromadzenie Aeroklubu Gliwickiego LPŻ,
  • 16 grudnia zjazd LPŻ uchwalił usamodzielnienie się lotnictwa sportowego w PRL.

1957

  • Zbigniew Kirakowski został członkiem Szybowcowej Kadry Narodowej,
  • w lipcu grupa osób, które wcześniej nie mogły latać ze względów politycznych, ukończyła szkolenie podstawowe.

1958

1959

  • 10 czerwca na lotnisku doszło do tragicznego wypadku z udziałem dwóch szybowców, niestety, Stanisław Mydlarz poniósł śmierć,
  • rozpoczęto rekonstruowanie małego hangaru, wspierane przez lokalne zakłady pracy jak Huta Łabędy i Kopalnia Sośnica,
  • 13 grudnia odbyło się Walne Zebranie Sprawozdawczo-Wyborcze, po którym Fryderyk Staub został nowym prezesem,
  • sekcja szybowcowa została wzbogacona o nowy dwumiejscowy szybowiec SZD-10 Czapla SP-1912.

Lata 1960–1969

1960

1961

  • Zbigniew Kirakowski ponownie zasilił składy Szybowcowej Kadry Narodowej.

1962

  • kilku pilotów, w tym Franciszek Wójcikiewicz, uczestniczyło w szkoleniu, które miało przygotować ich do roli instruktorów szybowcowych.

1963

  • lipiec przyniósł tragiczny wypadek lotniczy, w którym zginęła załoga szybowca SZD-9 Bocian,
  • odbyło się spotkanie z szybowcowymi mistrzami świata, m.in. z Edwardem Makulą.

1964

  • zorganizowano jedno z czterech centrów akrobacji samolotowej w Polsce, obejmujące m.i.n.Bielsko-Bialski oraz Nowotarski aeroklub,
  • Aeroklub ROW zdobył samodzielność.

1965

  • z lekkim zamieszaniem w zmianach zarządczych, obowiązki były przenoszone m.in. na Olgierda Paszyca i Ryszarda Wolka,
  • wprowadzono komunikację radiową na szybowcach.

1966

  • obchodzono 10-lecie Aeroklubu Gliwickiego, obecni byli m.in. pisarka Maria Wardasówna i Zakłady Mechaniczne „Łabędy”,
  • Otton Kłos otrzymał wyróżnienie jako Zasłużony Działacz Lotnictwa Sportowego.

1967

  • zainicjowano coroczne Ogólnopolskie Zawody w Akrobacji Samolotowej,
  • pasja i zaangażowanie wyróżniły zawodników, którzy zapewnili sobie miejsca w Kadrze Narodowej.

1968

  • w lipcu w wypadku samolotów zginęli pilot i pasażer,
  • w ramach rocznych zawodów, zajęli gliwiczanie 11 miejsce na Aeroklub Gliwicki.

1969

  • z okazji 25-lecia PRL, wspólnie wykonywano prace społecznościowe, w tym piaskowy krąg dla skoczków spadochronowych,
  • Zbigniew Kirakowski otrzymał odznaczenie Zasłużony Działacz Lotnictwa Sportowego.

Lata 1970–1979

1970

  • Edmund Mikołajczyk wszedł do kadry narodowej w akrobacji samolotowej,
  • zorganizowano świętowanie osiągnięć w lotnictwie sportowym, gdzie Aleksander Kwieciński oraz Jacek Popiel odznaczeni zostali za swoje zasługi.

1971

  • postawiono nowe, silne filary w zarządzie z dyrektorem Stanisławem Kadyłą,
  • przyznano tytuły Zasłużonego Działacza Lotnictwa Sportowego, w tym Edmundowi Mikołajczykowi.

1972

  • przywołanie wybitnych instruktorów Tadeusza Lewickiego i Edmunda Mikołajczyka na spotkaniu w APRL,
  • zakwaterowanie do kadry narodowej postaci, jak Tomasz Kawa.

1973

  • poparcie akrobacji samolotowej przez uznanie takich autorytetów jak Jerzy Kuźma i Edmund Mikołajczyk,
  • jan Bober dołączył do Spadochronowej Kadry Narodowej w szybownictwie.

1974

  • ucieczka instruktora St. H. na samolocie Jak-18 do Austrii odbiła się szerokim echem,
  • prowadzenie stanowisk kierowniczych przez m.in. Barbarę Prinke.

1975

  • ufundowany Medal 40-lecia Aeroklubu Częstochowskiego wyróżnił Aeroklub Gliwicki,
  • stawiano na lokalne zasoby i świetnych sportowców jak Tomasz Kawa.

1976

  • pożegnanie Barbary Prinke, która przeprowadziła się do aeroklubu bydgoskiego,
  • organizowanie wartościowych form wsparcia jak ciemnia fotograficzna do dokumentacji przelotów.

1977

  • również przemiany kadrowe i dynamiczne działania wpłynęły na życie lotnicze dzięki nowym szkoleniom i wsparciu władz miejskich.

1978

  • duże zmiany przyniosły powierzenie nowego sprzętu lotniczego Aeroklubowi Gliwickiemu,
  • doceniono także działania edukacyjne dla młodzieży, które zaczęły się organizować głównie letnie kursy lotnicze.

1979

  • Aeroklub Gliwicki został sklasyfikowany w czołówce krajowych aeroklubów,
  • wielkie wsparcie gliwickich zakładów dla Aeroklubu odbiło się realnie na jego osiągnięciach, m.in. poprzez finansowanie sprzętu.

Lata 1980–1989

1980

  • przeznaczenie pomieszczeń dla spadochroniarni przyczyniło się do rozwoju aeroklubu,
  • w 25-lecie Aeroklubu Gliwickiego nagrodzeni zostali członkowie, których działalność miała istotny wpływ na rozwój lotnictwa sportowego.

1981

  • odbyło się zebranie pracowników aeroklubu, którzy zakładali możliwość przystąpienia do NSZZ „Solidarność” co zapoczątkowało zmiany, które w końcu ukrócił stan wojenny,
  • drastyczne wieloletnie wsparcie komisarza wojskowego miało negatywny wpływ na działalność lotniczą.

1982

  • 5 pilotów zostało włączonych do Kadry Narodowej w akrobacji samolotowej,
  • zmiany na stanowiskach pojawiły się wraz z nadzwyczajnie trudnym okresem wojskowej kontroli.

1983

  • niesamowicie ważne Walne Zgromadzenie lnd o przekazaniu majątku ruchomego aeroklubom przyczyniło się do uniezależnienia działalności gliwickiej,
  • aktywni działacze jak Zbigniew Żarnowiecki kontynuowali tradycję rozwijania lotnictwa na górnym Śląsku.

1984

  • restrukturyzacja zarządzania aeroklubem przyczyniła się do wielu sukcesów,
  • szerokie wsparcie ze strony lokalnych przedsiębiorstw oraz nowych sponsorów umożliwiło rozwój.

1985

  • remonty budynków oraz sukcesy zawodnicze przyczyniały się do wielu pozycji w czołówce lotniczej.

1986

  • tragiczny rok kiedy doszło do poważnego wypadku z samolotem Zlín Z-142 z instruktorem Litarowiczem na pokładzie,
  • dzięki wsparciu mechaników podjęto szerokie prace konserwacyjne nad pojazdami lotniczymi.

1987

  • świeży powiew przyniósł wiele zmian kadrowych, w tym wielu zawodników awansowało do kadry narodowej,
  • Aeroklub Gliwicki został wyróżniony w dziedzinie bezpieczeństwa lotniczego.

1988

  • organizowane obozy i szkolenia letnie przyciągały ogromnie chętnych młodych ludzi, chcących zdobywać szlify w tej dziedzinie,
  • Aeroklub Gliwicki wyróżniono jako czołowy na liście APRL.

1989

  • skład Spadochronowej Kadry Narodowej wzbogacił się o wielu zdolnych skoczków,
  • rok przełomowy przyniósł nowe możliwości dla samorealizacji w ramach aeroklubów.

Lata 1990–1999

1990

  • zapoczątkowane zmiany w Aeroklubach, w tym Gliwickim, zmusiły do samodzielności finansowej,
  • zainicjowano działalność gospodarczą jak sprzedaż paliw czy wynajem przestrzeni lotniskowej.

1991

  • zainicjowano zakwalifikowanie Mariusza Bieńka i Marcina Wilka do reprezentacji narodowej.

1992

  • Aeroklub Gliwicki wykazał siłą w trudnym okresie kryzysu, realizując wiele inicjatyw,
  • sekcja szybowcowa została uznana za najlepszą w kraju.

1993

  • potwierdzono osiągnięcia spadochroniarzy oraz szybowników wzmacniając ich w kadrze narodowej,
  • lipiec niestety przyniósł nieprzyjemny wypadek lotniczy.

1994

  • Aeroklub Gliwicki wzbogacił swoje zasoby o nowe szybowce i maszyny,
  • jesień przyniosła nadanie dyplomu Aeroklubowi z okazji 75-lecia.

1995

  • przyznano nowe tytuły dla najlepszych sportowców w historii gliwickiego aeroklubu.

1996

  • kontynuowano działalność wzmacniania kadry narodowej poprzez zakwalifikowanie wielu utalentowanych osób,
  • organizowano strategie dla zwiększenia dostępności przestrzeni lotniskowej.

1997

  • Aeroklub Gliwicki został wyróżniony dyplomem w uznaniu wyników szybowcowych,
  • Sekcje lotnicze odnotowały wiele sukcesów, w tym włączenie do narodowej kadry szybowcowej i nawigacyjnej.

1998

  • zorganizowano wartościowe obozy szkoleniowe, które obfitowały nauka lotniczej dla młodzieży,
  • sekcja spadochronowa przekazała cenne wyposażenie do Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie.

1999

  • Aeroklub Gliwicki zajął wysokie wyniki w klasyfikacjach krajowych,
  • zorganizowano Zawody i Zlot Zabytkowych Szybowców, które ich uczestnikom zapewniły niezapomniane przeżycia.

Lata 2000–2009

2000

  • w lutym współpraca z 6 batalionem przyniosła ciekawe angaże w działalność lotniczą,
  • we wrześniu zorganizowano pierwsze wydarzenie „Staruchy”, poświęcone historii aeroklubu oraz kubełkowe wspomnienia jego członków.

2001

  • dokonano przemian zarządu, przytaczając motoryzacyjny rozwój mechaniki na rzecz pionów technicznych lotniska gliwickiego,
  • nowe nazwiska zaczęły pojawiać się w listach narodowych.

2002

  • zintensyfikowano działalność komisyjną wpisując w aktywność kadr samolotowych i spadochronowych, jak i lotniczej.

2003

  • uwolnione własności urządzeń lotniczych miały na celu zasobowe wspieranie aeroklubu,
  • nowe inicjatywy dla modernizacji i dalszej rekonstrukcji Salamandry stały się projektami wręcz rozwojowymi.

2004

  • ożywienie życia lotniska wiązało się z organizacją międzynarodowych zlotów szybowców,
  • Aeroklub Gliwicki uzyskał certyfikaty poprawności dla szkoleń.

2005

  • festiwal „Staruchów” w tym roku przyciągnął wielu poszukujących historycznych lotów.

2006

  • integrujące festyni, konferencje i inne wydarzenia były corocznie organizowane,
  • gliwicki aeroklub poczytywał na przymiarki akrobatyczne w krajowej kadrze narodowej.

2007

  • lata współpracy z lokalnymi władzami podniosły znaczenie Aeroklubu Gliwickiego dzięki dostarczanym funduszom oraz inwestycjom.

2008

  • wielką siłą w działaniu sekcji lotniczych były akcelerowane wsparcie oraz dobre zarządzanie, które wzmacniały szybownikom do działania.

2009

  • zdobyto trzeba certyfikaty dla sprawności lotu, które zapewniały zarządzanie ciągłą zdatnością do lotu,
  • ukończenie podstawowych szkoleń szybowcowych.

Lata 2010-obecnie

2010

  • zainteresowanie młodych lotnictwem wzrosło za sprawą edukacyjnych działań lokalnych,
  • ustalenia miejskie powiązane z internacjonalizacją Doświadczeń Aeroklubu Gliwickiego były kluczowe na osiągnięcia.

2011

  • rozwój szybowców i ich fabryki odniosły sukces edukacyjny jak i praktyczny profesjonalny.

2012

  • walne zgromadzenia przyniosły zmiany strategiczne dotyczące użytkowania terenu lotniska.

2013

  • życie lotnicze w aeroklubie stało się bardziej dynamiczne dzięki aktywnej działalności młodzieży.

2014

  • odznaki przyznane przez Prezydenta RP, podkreślały wręcz długoletni wkład członków w lokalny rozwój lotnictwa.

2015

  • uruchomienie ekspozycyjnej wystawy lotniczej skupiło uwagę lokalnych lotników i młodzieży z okolicy.

2016

  • 80-lecie istnienia zlotu aut odrzutowych w Gliwicach przyniosło wielkie zainteresowanie społeczności lokalnej.

2017

  • Inwestycje i zakup sprzętowy wpływały na wzrost pozycji Gliwickiego Aeroklubu.

2020

  • Gliwicki Aeroklub faktycznie skorzystał na przejęciu honorowych członków, którzy wspierali jego działalność.

2023

  • innowacyjne podejście do zorganizowania Międzynarodowego Zlotu zabytkowych szybowców.

2024

  • powitanie nowych członków wzmacniało pozycje Aeroklubu i rozwijało jego przyszłe projekty.

Prezesi Zarządu

W historii Aeroklubu Gliwickiego można zaobserwować długą i bogatą tradycję, co odzwierciedla lista prezesi zarządu, która dokumentuje kierownicze zmiany w tej organizacji przez ostatnie dekady. Poniżej przedstawiamy ich chronologiczne zestawienie.

  • Zbigniew Kirakowski (1956–1958),
  • Ludwik Karczewski (1958–13.12.1959),
  • Fryderyk Staub (13.12.1959–20.05.1964),
  • Zbigniew Fahrenholz (20.05.1964–20.11.1966),
  • Tadeusz Rak (20.10.1966–1968),
  • Andrzej Zembala (1968–1971),
  • Stanisław Kadyłło (1971–1975),
  • Waldemar Czyż (1.04.1975–23.02.1979),
  • Waldemar Czyż (28.02.1979–11.03.1983),
  • Alfred Wróbel (11.03.1983–14.11.1987),
  • Konstanty Dawidczyk (14.11.1987–14.11.1988),
  • Janusz Krajewski (14.11.1987–27.04.1991),
  • Piotr Loranc (27.04.1991–26.02.1995),
  • Andrzej Jarczewski (26.02.1995–6.03.2000),
  • Andrzej Jarczewski (8.03.1999–13.04.2000),
  • Stanisław Kubit (13.04.2000–2.04.2001),
  • Tadeusz Lewicki (.02.04.2001–20.04.2007),
  • Leszek Wlazło (20.04.2007–25.03.2011),
  • Józef Gumienny (25.03.2011–20.03.2015),
  • Bogdan Traczyk (20.03.2015–11.2017),
  • Wojciech Schneider (24.11.2017–23.06.2018),
  • Tomasz Jackiewicz (23.06.2018–12.2018),
  • Leszek Kula (.12.2018–9.2019),
  • Paweł Szary (2019–26.10.2023),
  • Ewa Mokrosz (26.10.2023–obecnie).

Ostatnie dane pokazują, że stan na 26 października 2023 roku, Ewa Mokrosz pełni obowiązki prezesa, wnosząc swoje doświadczenie i wizję w dalszy rozwój aeroklubu.

Kierownicy/dyrektorzy

W historię Aeroklubu Gliwickiego wpisali się liczni kierownicy i dyrektorzy, którzy pełnili swoje funkcje w różnych latach. Zgodnie z dokumentacją, ich listę przedstawiono poniżej:

  • Stefan Worobiec (1955–1956),
  • Mieczysław Rybak (1956–31.07.1965),
  • Olgierd Paszyc (5.03.1965–1.08.1965),
  • Ryszard Wolek (1.08.1965–1967),
  • ppłk Eugeniusz Pniewski (1967–1972),
  • Bogusław Januszewski p.o. (1972–1973),
  • Leon Bodnar (1973–1975),
  • Mieczysław Herzyk p.o. (1975–1976),
  • Mieczysław Herzyk (1976–1.05.1977),
  • Lucjan Mężyk (1.05.1977–1980),
  • Ryszard Ptaszek p.o. (1980),
  • Tadeusz Strzelczyk (1.06.1980–11.06.1984),
  • Janusz Furtak (1984–1986),
  • Ryszard Ptaszek p.o. (7.07.1986–1.07.1987),
  • Leon Bodnar (1.07.1987–16.10.1989),
  • Ryszard Ptaszek (1.08.1988–15.10.1989),
  • Ryszard Mandziej (16.10.1989–31.10.2000),
  • Antoni Klimek (1.11.2000–25.07.2002),
  • Krzysztof Piekarczyk (25.07.2002–28.09.2016),
  • Edmund Mikołajczyk p.o. (29.09.2016–5.10.2016),
  • Wojciech Gawroński (6.10.2016–31.12.2017),
  • Beata Miącz-Pałka p.o. (1.01.2018–23.06.2018),
  • Beata Miącz-Pałka (24.06.2018–31.12.2019),
  • Michał Palarz (1.01.2020–31.12.2023),
  • Maciej Nowak (1.01.2024–obecnie).

Aktualne dane pochodzą z 1 stycznia 2024.

Szefowie wyszkolenia

W Aeroklubie Gliwickim pełniono wiele ważnych ról w zakresie wyszkolenia, które przez lata miały istotne znaczenie dla rozwoju sekcji i kompetencji pilotów. Oto lista szefów wyszkolenia kultowej instytucji:

  • Edward Rydz (1955–1956),
  • Zbigniew Rawicz (1956–1960),
  • Leon Bodnar (1960–30.09.1962),
  • Jan Tomaszewski (1964–1965),
  • Ryszard Wolek (1965–1966),
  • Bogusław Januszewski (1966–15.03.1974),
  • Leon Bodnar (01.01.1972–28.02.1975),
  • Andrzej Borowik (21.06.1974–31.12.1976),
  • Mieczysław Herzyk,
  • Jerzy Makula (16.02.1977–10.05.1978),
  • Leon Bodnar (01.12.1978–30.04.1980),
  • Józef Ambroziak (15.02.1978–31.05.1979),
  • Jerzy Kulik (1979–1980),
  • Tadeusz Strzelczyk (1980),
  • Janusz Furtak (1980–1984),
  • Leon Bodnar (01.01.1987–31.07.1988),
  • Ryszard Ptaszek (1984–1989),
  • Przemysław Piekarski,
  • Ryszard Ptaszek (?–30.09.2016),
  • Edmund Mikołajczyk p.o. (30.09.2016–30.09.2017),
  • Mariusz Siodłoczek (01.10.2017–31.07.2018),
  • Andrzej Duszyński (01.08.2018–28.05.2020),
  • Sławomir Adamczyk (29.05.2020–23.07.2023),
  • Stanisław Kęsoń (24.07.2023–11.01.2024),
  • Tomasz Rubaj (12.01.2024–nadal).

Na dzień 12 stycznia 2024 roku, Edmund Mikołajczyk pełnił również funkcję kierownika oraz trenera Ośrodka Akrobacji w Gliwicach, sprawując pieczę nad rozwojem akrobacji i wyszkoleniem nowych kadr do latania w trudnych warunkach.

Szefowie techniczni

W Aeroklubie Gliwickim funkcjonowało wielu szefów technicznych, którzy pełnili swoją rolę przez lata, przyczyniając się do jego rozwoju i sukcesów. Oto lista tych, którzy zarządzali sekcją techniczną tego prestiżowego klubu:

  • Tadeusz T. Lewicki, 60 lat Sekcji Szybowcowej Aeroklubu Gliwickiego, 1955–2015, s. 213,
  • Wiśniewski,
  • Edward Mieczkowski,
  • Marian Kiełb (24.01.1964–16.07.1968),
  • Zbigniew Zając (16.03.1977–30.06.1980),
  • Mieczysław Kruszelnicki (1.06.1980–19.08.1980),
  • Janusz Krynicki (1980–31.01.1985),
  • Andrzej Gryguś (1987),
  • Eugeniusz Kopeć (1.03.1993–2008),
  • Witold Nowak,
  • Tomasz Wostal (2009–2015).

Warto zaznaczyć, że w 2015 roku stanowisko szefa technicznego zostało zlikwidowane, co przedstawia istotną zmianę w strukturze klubu.

Mechanicy

W Aeroklubie Gliwickim działało wielu utalentowanych mechaników, którzy przyczynili się do rozwoju sekcji szybowcowej od lat 50-tych XX wieku. Poniżej przedstawiona jest lista specjalistów, którzy mieli znaczący wpływ na działalność klubu w latach 1955–2015, z uwzględnieniem najważniejszych dat oraz szczegółów.

  • Wiktor Dzionsko (1977–1978),
  • Tomasz Jackiewicz,
  • Jerzy Kamiński,
  • Mariusz Korytko,
  • Eugeniusz Kopeć,
  • Piotr Kubowicz,
  • Dariusz Leśkiewicz,
  • Władysław Markowicz (1968–10.10.1983),
  • Jacek Niezgoda (1975–1978),
  • Witold Nowak (12.05.1983 – nadal),
  • Adam Owsianowski,
  • Henryk Nowosiński (24.04.1961–30.06.1968),
  • Jan Piekarski,
  • Tadeusz Prendota (1.07.1969–30.06.1976),
  • Radzio,
  • Józef Sypko,
  • Roman Steuer (1956),
  • Joachim Wieńczyk,
  • Daniel Wowra (społeczny),
  • Tomasz Wostal,
  • Zbigniew Zając.

Stan personalny mechaników, na podstawie analiz z września 2017 roku, jest wynikiem ich zaangażowania oraz doświadczenia w pracy ze swoimi popularyzowanymi w Aeroklubie Gliwickim szybowcami.

Instruktorzy

Wśród instruktorów ekipy Aeroklubu Gliwickiego wymienia się kilka wyjątkowych osób, których działalność i zaangażowanie miały kluczowe znaczenie dla rozwoju sekcji. Informacje te pochodzą z publikacji: Aeroklub Gliwicki 1980, s. 6, 15–16 oraz książki Tadeusza T. Lewickiego zatytułowanej 60 lat Sekcji Szybowcowej Aeroklubu Gliwickiego 1955–2015, s. 212.

Sekcja szybowcowa

W sekcji tej znajdują się zarówno etatowi, jak i społeczni instruktorzy. Wśród etatowych mentorów, którzy wnieśli wiele do jej działalności, można wymienić:

  • Wojciech Antczak (1.07.1985–31.05.1988),
  • Józef Ambroziak (31.05.1978–31.05.1979)?,
  • Andrzej Baran (1.06.1980–30.08.1980),
  • Henryk Białek,
  • Jacek Bogatko,
  • Andrzej Borowik (21.06.1974–31.12.1976),
  • Mirosław Cania (18.08.1980–28.02.1982), (3.01.1983–28.02.1983),
  • Andrzej Duszyński (1.04.2012–nadal),
  • Janusz Furtak,
  • Roman Gąsior,
  • Maciej Godlewski,
  • Tomasz Górski,
  • Stanisław Hajduk (1.12.1973–10.05.1974),
  • Alfons Hellebrandt „Ali” (od 1955),
  • Kazimierz Herduś,
  • Mieczysław Herzyk,
  • Lidia Iwańska-Wróblewska (od 1.09.1976),
  • Tomasz Jackiewicz,
  • Bogusław Januszewski (od 1.03.1956),
  • Stanisław Kęsoń (1.12.1978–29.02.1980),
  • Piotr Kowal „Zając” (2004–2007),
  • Jerzy Kulik,
  • Krzysztof Kurczab (od 5.07.1987),
  • Jerzy Makula,
  • Andrzej Malec (30.11.1977–10.05.1978),
  • Jacek Marszałek (1.06.1987–31.12.1993),
  • Krystyna Marszałek,
  • Lucjan Mężyk,
  • Tomasz Migurski,
  • Jacek Niezgoda (1.02.1976–31.03.1982),
  • Witold Nowak (12.05.1983–nadal),
  • Grzegorz Pancek,
  • Krzysztof Piekarczyk,
  • Przemysław Piekarski,
  • Barbara Prinke-Kusiba,
  • Marian Porwoł (do 07.1963),
  • Zbigniew Rawicz (od 1955),
  • Grażyna Rzepecka-Gebauer (1.01.1975–17.07.1976),
  • Eugeniusz Stogniew (1.05.1963–30.11.1973),
  • Marek Szufa,
  • Artur Tenenberg (1.04.2011–31.12.2012),
  • Zbigniew Wędrychowicz,
  • Janusz Wróblewski (1.03.1977–31.08.1973),
  • Janusz Wróblewski (3.01.1983–28.02.1987),
  • Daniel Wowra (06.1994–02.1998),
  • Henryk Wójcikiewicz (16.02.1973–30.11.1973),
  • Leszek Żabicki.

(stan z września 2017)

W grupie społecznych instruktorów znajdują się:

  • Sławomir Adamczyk (obecnie),
  • Andrzej Duszyński (2012),
  • Stanisław Dziurkowski (obecnie),
  • Zbigniew Gajewski (1962–1974),
  • Tomasz Kawa,
  • Stanisław Kęsoń,
  • Piotr Kowal (6.09.2002–2004),
  • Tadeusz Lewicki (1962–obecnie),
  • Zbigniew Litarowicz „Zygus”,
  • Jacek Marszałek (1986–1987),
  • Jerzy Mercik (2014–obecnie),
  • Edmund Mikołajczyk (od 1957),
  • Witold Nowak (1981–1983),
  • Marek Pierchała,
  • Jacek Popiel,
  • Henryk Sienkiewicz,
  • Zbigniew Wędrychowicz (obecnie),
  • Leszek Wlazło (od 1996),
  • Franciszek Wójcikiewicz.

(stan z września 2017)

Sekcja modelarska

W sekcji modelarskiej, działającej w ramach Aeroklubu Gliwickiego, pracują pasjonaci modelarstwa, w tym:

  • Stanisław Barycki,
  • Jerzy Grześka,
  • Mieczysław Gumuliński,
  • mgr inż. Karol Handzik,
  • Adam Jabłoński,
  • Otton Kłos,
  • Piotr Mikucki,
  • mjr Jan Wojtak,
  • Janusz Pajunk,
  • Irena Paździorek,
  • Andrzej Pilch,
  • Rzepczyk,
  • Witold Stabiszewski,
  • Ewald Stawinoga,
  • Wieńczyk.

Sekcja spadochronowa

W sekcji spadochronowej, której instruktorzy zostali wymienieni w archiwum: Jan J. Isielenis, możliwe jest nauczenie się spadochroniarstwa pod okiem doświadczonych mentorów:

  • Sylwester Bąk,
  • Mariusz Bieniek (INS(SL), aktualnie),
  • Jan Boryczka,
  • Agnieszka Czajka,
  • Anna Franke,
  • Janusz Furtak,
  • Andrzej Gemza,
  • Jacek Gołębiewski,
  • Andrzej Grabania,
  • Roman Grudziński,
  • Jan Isielenis (INS(SL), aktualnie),
  • Krzysztof Janus,
  • Marcin Jaxa-Rożenn,
  • Aleksandra Knapik,
  • Ryszard Kopijczuk,
  • Edward Miler,
  • Ziemowit Nowak (INS(SL), aktualnie),
  • Piotr Polewski (INS(SL)),
  • Wojciech Schneider,
  • Józef Stelmaszczyk,
  • Marcin Stencel (INS(SL), INS(TANDEM)),
  • Leszek Tomanek (INS(SL), aktualnie),
  • Marcin Wilk,
  • Franciszek Wójcikiewicz.

(stan z 10 stycznia 2019)

Sekcja samolotowa

W obrębie sekcji samolotowej, której instruktorzy są wymieniani w różnych źródłach, w tym w publikacji EdmundE. Mikołajczyka, można znaleźć uznanych specjalistów:

  • Ludwik Antonowicz,
  • Leon Bodnar (społeczny),
  • Gerard Ciepły (społeczny),
  • Janusz Furtak,
  • Roman Gąsior,
  • Leszek Gołębiowski,
  • Tomasz Górski,
  • Mieczysław Herzyk,
  • Bogusław Januszewski,
  • Jerzy Kulik,
  • Krzysztof Kurczab,
  • Krystyna Makowska-Chruściel,
  • Jerzy Makula,
  • Lucjan Mężyk,
  • Edmund Mikołajczyk,
  • Krzysztof Piekarczyk,
  • Przemysław Piekarski,
  • Ryszard Ptaszek,
  • Barbara Prinke-Kusiba,
  • Zbigniew Rawicz,
  • Edward Rydz,
  • Mariusz Siodłoczek,
  • Eugeniusz Stogniew (społeczny),
  • Marek Szufa,
  • Tomasz Wal,
  • Piotr Wiśniewski,
  • Janusz Wróblewski,
  • Leszek Żabicki.

Osiągnięcia sportowe

Sekcja samolotowa

Sukcesy sportowe EdmundE. Mikołajczyka i innych członków Aeroklubu Gliwickiego znane są od dawna. W ciągu bogatej historii, klub ten zdołał sięgnąć po liczne tytuły mistrzowskie w różnych zawodach lotniczych. Historia sekcji samolotowej jest barwna i pełna niezliczonych trofeów.

Lata 1950–1969

1956

W 1956 roku odbyły się pierwsze Samolotowe Mistrzostwa Polski Juniorów w Gliwicach, gdzie załoga Zbigniewa Rawicza i Mariana Kotylaka zdobyła trzecie miejsce.

1958

W Toruniu, podczas Samolotowych Mistrzostw Polski, załoga Zbigniewa Rawicza i Henryka Sienkiewicza zdobyła tytuł Mistrzów Polski.

1959

Załoga Rawicza i Sienkiewicza ponownie triumfowała w Mistrzostwach Polski, organizowanych w Bielsku-Białej.

1960

Na Lot Południowo-Zachodniej Polski im. Franciszka Żwirki w Krakowie, Rawicz i Sienkiewicz zajęli pierwsze miejsce latając na Jak-18.

1961

Podczas zawodów w Katowicach, na Samolotowych Mistrzostwach Polski, wicemistrzostwo zdobyła załoga Mariana Porwoła i Henryka Sienkiewicza.

1962

W Zlocie do Morza triumfowali Mieczysław Rybak i Janusz Lis, latając na Jak-18.

1963

Edmund Mikołajczyk zajął trzecie miejsce w Mistrzostwach Polski w Akrobacji Samolotowej, korzystając z samolotu Zlin 26.

1964

Mikołajczyk zdobył wicemistrzostwo w Mistrzostwach Polski w Akrobacji Samolotowej w Bielsko-Białej, wowodząc samolotem Zlín Z-26 S.K.Akrobat.

1965

Włocławek gościł III Ogólnopolski Konkurs Akrobacji Zespołowej, gdzie mieszany zespół pod wodzą Mikołajczyka zdobył drugie miejsce.

1966

Główne trofeum w Mistrzostwach Polski w Akrobacji Samolotowej zdobył Edmund Mikołajczyk, prowadząc Z-26 SK Akrobat w Rzeszowie.

1967

Na samolotowych zawodach w Gliwicach, Mikołajczyk sięgnął po drugie miejsce, pilotując Z-26 SK Akrobat.

1968

Lotnisko Włocławek-Kruszyn było świadkiem zawodów, gdzie zespół Śląsk I zajął drugie miejsce w Mistrzostwach Polski.

1969

Wyśmienity start grupy Śląsk I zaowocował zdobyciem drugiego miejsca na zawodach w Kielcach, potwierdzając talent i determinację pilotów.

Lata 1970–1979

1970

Załoga Ireneusza Mikołajczyka i Mirosława Antoniewskiego zdobyła trzecie miejsce na II Samolotowych Mistrzostwach Śląska w Katowicach.

1971

Jerzy Kuźma triumfował na III Ogólnopolskich Zawodach w Akrobacji Samolotowej w Gliwicach, zdobywając pierwsze miejsce.

1972

W Gliwicach odbyły się IV Ogólnopolskie Zawody w Akrobacji Samolotowej, gdzie Kuźma ponownie triumfował, zasługując na miano mistrza.

1973

Mikołajczyk stanął na podium trzecie w Mistrzostwach Polski w Akrobacji Samolotowej.

1975

Mikołajczyk zyskał tytuł mistrza Polski podczas Mistrzostw w Radomiu oraz prowadził zespół do triumfu w Ogólnopolskich Zawodach w Akrobacji Zespołowej.

1976

W Radomiu Mikołajczyk ponownie triumfował w Samolotowych Mistrzostwach Polski.

1977

Załoga Janusz Wróblewski i Marian Bednorz zdobyła drugą lokatę na Mistrzostwach Polski Juniorów w Piotrkowie Trybunalskim.

1978

Sukces na Ogólnopolskich Zawodach w Szczecinie odniosła ekipa Marka Szufy, która zwyciężyła wydarzenie w akrobacji samolotowej.

1979

Na Mistrzostwach Polski w Gdańsku, Edmund Mikołajczyk został wicemistrzem Polski, potwierdzając swój niegasnący talent.

Lata 1980–1989

1980

Marian Kujawa sięgnął po drugie miejsce na zawodach w Szczecinie w 1980 roku, a Jerzy Kulik uplasował się na ósmym miejscu.

1983

Krzysztof Tadaj zdobył tytuł mistrza Polski na Samolotowych Mistrzostwach Polski Juniorów, zdobywając uznanie w środowisku lotniczym.

Lata 1990–1999

1995

Na Rajdowych Mistrzostwach Świata załoga Dariusza Zawłockiego i Wacława Wieczorka z Aeroklubu Krakowskiego zdobyła trzecie miejsce.

1996

Wojciech Guca triumfował w Samolotowych Nawigacyjnych Mistrzostwach Polski Juniorów organizowanych w Częstochowie oraz Lubinie.

1997

Mistrzem Polski został ponownie Wojciech Guca, potwierdzając swoją dominację w nawigacyjnych zawodach w Lubinie.

1998

Wojciech Guca i Wojciech Gola doskonale wypadli na Zimowych Zawodach Samolotowych w Lublinie.

1999

Reprezentacja Polski, w tym załoga z Dariuszem Zawłockim i Jerzym Markiewiczem, zwyciężyła w drużynowej klasyfikacji Mistrzostw Świata w Rajdowym Lataniu we Włoszech.

Lata 2000–2009

2000

Wojciech Guca zdobył pierwsze miejsce podczas Samolotowych Nawigacyjnych Mistrzostw Juniorów w Gliwicach, a Wojciech Gola zajęli drugie miejsce.

2001

W Rudnikach w 2001 roku Wojciech Guca stanął na podium, zdobywając trzecią lokatę na Ogólnopolskich Zawodach Samolotowych.

2002

Reprezentacja Aeroklubu Gliwickiego brała udział w Mistrzostwach Europy w Rajdowym Latanie, zajmując czołowe lokaty w Pradze.

2003

Zespół Guca & Szyszka zajmuje pierwsze miejsce na Zimowych Zawodach Samolotowych w Radawcu w precyzyjnych konukrencjach.

2005

W Dubnica na Rajdowych Mistrzostwach Europy, Dariusz Zawłocki sukcesem zdobył trzecie miejsce.

2006

Podczas Mistrzostw Świata w Francji, Reprezentacja Polski, w tym Dariusz Zawłocki i Marek Kachaniak, zajęła drugie miejsce w klasyfikacji drużynowej.

2007

Załoga z Aeroklubu Gliwickiego, z Wojciechem Szyszką i Wojciechem Golą, zajęła trzecią pozycję w Lublinie na Zimowych Zawodach Samolotowych.

Lata 2010–2019

2012

Podczas zawodów w akrobacji samolotowej w Radomiu Artur Frączek zajął pierwsze miejsce, w klasie Advanced na samolocie Zlin 526F.

2013

W Gliwicach, na Zawodach Samolotowych na Celność Lądowania, triumfowali Jacek Łabuda, Jacek Bomba oraz równorzędnie Przemysław Piekarski z Romualdem Chruścielem.

2014

Zawody na Celność Lądowania w Gliwicach wygrał Krzysztof Mikołajczak, nie zdobywając żadnych punktów, co było nie lada wyczynem.

Lata 2020-nadal

2020

W Gliwicach Maciej Nowak wygrał Aeroklubowe Samolotowe Zawody na Celność Lądowania, a za nim uplasowali się Piotr Grzybczyk i Anna Buchta.

2021

Wiktor Pawuska zdobył pierwsze miejsce w zawodach im. Jacka Marszałka, pokonując Denisa Szczodrego i Annę Buchtę.

2022

Triumf w zawodach na Celność Lądowania w Gliwicach przypadł Jakubowi Zdzieblikowi, z Przemysławem Targoszem i Stanisławem Grzesiakiem na dalszych miejscach.

Sekcja spadochronowa

Dziedzictwo sportowe spadochronowej sekcji w Aeroklubie Gliwickim jest bogate i pełne sukcesów, opartych na wieloletniej tradycji i wyjątkowych rekordach w tej dynamicznej dyscyplinie sportu lotniczego. Osiągnięcia te są zasługą pracy tak wielu wybitnych sportowców jak Franciszka Wójcikiewicza.

Lata 1950–1959

1955

Anna Franke debiutowała na Spadochronowych Mistrzostwach Polski, zajmując XXXVII miejsce w klasyfikacji indywidualnej w Białymstoku.

1956

Na Mistrzostwach Świata w Moskwie Anna Franke zakończyła zawody na XVII pozycji, co było dla niej dużym wyzwaniem i sukcesem.

1957

W Strzebielinie, na Mistrzostwach Polski, Anna Franke zdobyła tytuł drugiej Wicemistrzyni Polski, klasyfikując się w ścisłej czołówce.

1958

W Nowym Targu Anna Franke, Antonina Chmielarczyk i Maria Wojtkowska ustanowiły polski rekord w skokach dziennych z natychmiastowym otwarciem spadochronu.

Lata 1960–1969

1960

W 1960 roku sekcja zorganizowała pierwsze Spadochronowe Mistrzostwa Śląska na celność lądowania w Gliwicach, co było przełomowym krokiem w historii klubu.

1961

W Gera, podczas Zawodów Spadochronowych, polska ekipa z Anną Franke zdobyła drugie miejsce w klasyfikacji zespołowej.

1962

Na Międzynarodowych Zawodach Krajów Demokracji Ludowej Franciszek Wójcikiewicz i Alfred Kopiec godnie reprezentowali Aeroklub Śląski.

1963

Franciszek Wójcikiewicz i Alfred Kopiec zdobyli uznanie, uczestnicząc w zawodach międzynarodowych na Węgrzech.

1965

Marian Kowalczewski triumfował w Klubowych Zawodach Spadochronowych w Gliwicach, wykazując się dużą precyzją podczas skoków.

1967

Na Spadochronowych Mistrzostwach Polski Juniorów w Środzie Wielkopolskiej, Jan Bober osiągnął piąte miejsce.

1968

Jan Bober zdobył pierwszy tytuł Mistrza Polski juniorów podczas zawodów w Koninie, potwierdzając niebywałe umiejętności i potencjał młodych gliwickich skoczków.

1969

Jan Bober zwyciężył w międzynarodowych Zawodach Spadochronowych w Lubinie oraz na Mistrzostwach Polski Juniorów, co podkreśliło jego ogromny talent.

Lata 1970–1979

1970

Jan Bober zdobył pierwsze miejsce w zawodach Spadochronowych o Puchar Beskidów w Bielsku-Białej, umacniając swoją pozycję czołowego zawodnika Aeroklubu Gliwickiego.

1971

W Zielonej Górze, na Ogólnopolskich Zawodach Spadochronowych Kobiet, Krystyna Pączkowska zajęła pierwsze miejsce.

1972

Podczas Ogólnopolskich Zawodów w Gliwicach, zawodnicy Aeroklubu Gliwickiego wykazali się niezwykle precyzyjnymi skokami spadochronowymi.

1974

Na Międzynarodowych Zawodach w Katowicach, drużyna Aeroklubu Gliwickiego zdobyła pierwsze miejsce w klasyfikacji zespołowej, zwyciężając konkurencję celności lądowania.

1975

W zawodach Para-ski w Corvara oraz podczas Ogólnopolskich Zawodów Spadochronowych w Częstochowie, gliwiccy zawodnicy zdobyli czołowe lokaty.

1976

Jan Bober i Ryszard Kopijczuk okazali się najlepsi na międzynarodowych zawodach w Bułgarii, zdobywając laureata za skoki grupowe i do wody.

1977

Reprezentanci Aeroklubu Gliwickiego zdobyli pierwsze miejsce w zawodach w Burgas, gdzie Jan Bober zdobył tytuł najlepszego skoczka indywidualnego.

1978

Na Międzynarodowych Zawodach w Częstochowie Jan Bober triumfował zarówno w kategorii akrobacji, jak i celności z 800 m.

1979

Andrzej Grabania zajął pierwsze miejsce w międzynarodowych zawodach w Prešov, wygrywając klasyfikację drużynową podczas skoków na plażę.

Lata 1980–1989

1980

Marcin Wilk uplasował się na drugiej pozycji w Jeżowie Sudeckim podczas zawodów w wieloboju zimowym, zdobywając uznanie za celność skoków.

1981

Spadochronowcy z Gliwic zgłosili swoją obecność na prestiżowych zawodach, umiejętnie klasyfikując się w konkurencjach klasycznych.

1982

Roman Grudziński wyróżnił się na Międzynarodowych Zawodach w Polsce, startując w klasie juniorów, zwłaszcza w konkurencji akrobacji i celności.

1983

Aeroklub Gliwicki bronił swoich zaszczytów na licznych zawodach międzynarodowych, plasując się wysoko na liście topowych zespołów dzięki Gruzińskiemu i innym zawodnikom.

1984

Spadochronowi zawodnicy Aeroklubu Gliwickiego zdobyli liczne trofea na polskich mistrzostwach i zawodach klubowych, umacniając pozycję klubu jako potentata sportu spadochronowego.

1985

Gliwiccy zawodnicy zdominowali Spadochronowe Mistrzostwa Śląska i kolejne zawody w Rzeszowie, zdobywając najwyższe pozycje.

1986

Na Zawodach w Popradzie gliwiccy skoczkowie spisali się świetnie, zbierając cenne punkty i pokazując swój kunszt w różnych konkurencjach.

1987

Reprezentanci Aeroklubu Gliwickiego zdominowali Zawody o Puchar Prezydenta Opola, szczególnie imponując w skokach grupowych na celność lądowania.

1988

Robert Borodiuk zajął wysokie miejsce w skokach na Mistrzostwach Polski, a zawodnicy z Gliwic wykazali się talentem na zawodach międzynarodowych.

1989

Aeroklub Gliwicki brał udział w międzynarodowych zawodach z wieloma sukcesami, szczególnie podczas Mistrzostw Polski w Bielsku-Białej.

Lata 1990–1999

1990

Kadra Narodowa Aeroklubu Polskiego, w skład której weszli zawodnicy z Gliwic, wystartowała w zmaganiach o Puchar Europy w Gap, gdzie zajęli prestiżowe miejsce.

1991

Na Spadochronowych Mistrzostwach Świata w Lučenec, gliwiczanin Mariusz Bieniek oraz jego zespół znaleźli się w ścisłej czołówce.

1993

Reprezentacja Aeroklubu Gliwickiego zdobyła uznanie podczas zawodów w Nowym Targu, rywalizując i osiągając sukcesy w klasie juniorów.

1994

Piloci z Gliwic zdominowali krajowe zawody w Szklarskiej Porębie, zajmując czołowe lokaty w wyścigach spadochronowych.

1995

Na zawodach w Łodzi reprezentacja Aeroklubu Gliwickiego pokazała siłę, zdobywając miejsca w czołówce konkurencji wieloboju.

1996

W Mistrzostwach Polski w Glinniku, gliwiccy zawodnicy zajęli wysokie miejsca, pokazując kunszt w różnych dyscyplinach sportu spadochronowego.

1997

Na Mistrzostwa Śląska, gliwiccy spadochroniarze jak zwykle stanęli na podium, również zdobywając czołowe lokaty w Akrobacji Zespołowej RW-4.

1998

Reprezentanci Gliwic triumfowali w zawodach spadochronowych na całym świecie, szczególnie w zawodach RW-4.

1999

Aeroklub Gliwicki pokazał swój talent poprzez imponujące starty w międzynarodowych zawodach, zdobywając miejsca na podium i uznanie.

Lata 2000–2009

2000

W międzynarodowych zawodach w Piešťanach Piloci z Gliwic ustanowili rekord wysokościowy, lądując z ponad 7300 metrów.

2001

Podczas zawodów w Łodzi zawodnicy gliwiccy excelowali w celności lądowania, pokazując, że ich umiejętności są na najwyższym poziomie.

2002

Aeroklubowe Mistrzostwa Śląska w Gliwicach były okazją do ponownego pokazania siły gliwickich spadochroniarzy, zdobywając czołowe miejsca.

2003

Rekord Polski w RW-30 ustanowiony przez skoczków Aeroklubu Gliwickiego w Piotrkowie Trybunalskim przypieczętował ich miejsce w historii polskiej akrobacji spadochronowej.

2004

Piknik Spadochronowy w Gliwicach przyciągnął tłumy widowiskowymi pokazami spadochronowymi, zwieńczonymi licznymi występami medalowymi.

2005

W zawodach w Lesznie gliwicki zespół zdobył uhonorowanie, wygrywając i demonstrując kunszt w różnych kategoriach lądowania na celność.

2006

Wśród triumfujących na zawodach w Szczyrku znalazła się kadra Aeroklubu Gliwickiego, która zaprezentowała umiejętności na najwyższym poziomie w slotach parasków.

2007

Wrocławskie Mikołajkowe Spadochronowe Zawody przyniosły doskonałe wyniki gliwickim zawodnikom w celności lądowania.

2008

Aeroklub Gliwicki zyskał uznanie dzięki uczestnictwu w zawodach Eurobeskidy Glide, gdzie gliwiccy zawodnicy zdobyli podium.

2009

Na zawodach w Tomaszowie Mazowieckim gliwiccy spadochroniarze zdobyli kolejne sukcesy, pokazując niezrównane umiejętności spadochronowe.

Lata 2010–2019

2010

W 2010 roku poczynania spadochroniarzy z Gliwic przyniosły wiele sukcesów na międzynarodowych mistrzostwach w różnych kategoriach.

2011

Skoczkowie z Gliwic zdobyli mistrzowski tytuł na światowym Grand Prix, pokazując doskonałe umiejętności w Rzymie.

2012

Na Mistrzostwach Śląska wojownicy z Sekcji Spadochronowej Aeroklubu Gliwickiego zdobyli główne nagrody i uznanie w konkurencjach skoków na celność.

2013

Śląskie Mistrzostwa świętowały sukces gliwickiego zespołu, który ponownie triumfował, zdobywając prestiżowe miejsce.

2014

W sektorze Paraski i Wieloboju Gliwiccy Gladiatorzy zeszli z podium w najlepszych lokatach na przestrzeni całego roku.

2015

Gliwickie zawody Paraski były miejscem, gdzie ponownie ci sami wojownicy walczyli o prestiż i honor, zdobywając różne tytuły.

2016

Zwycięstwo drużynowe na Mistrzostwach Europy w Rumunii świadczy o wysokim poziomie spadochroniarzy z Gliwic, którzy niezmordowanie dążyli do sukcesu.

2017

Gliwiccy spadochroniarze triumfowali, zdobywając złoty medal dla polskiej drużyny na Mistrzostwach Świata w modelarskiej klasie F1E w Rumunii.

2018

Nieustępliwi zawodnicy Aeroklubu Gliwickiego zdobyli prestiżowe nagrody na międzynarodowych zawodach, potwierdzając swoje miejsce w ścisłej czołówce sportu spadochronowego.

2019

Zwycięstwo polskiej drużyny na Mistrzostwach Świata w Słowacji zostało zabezpieczone dzięki niezłomnym wysiłkom gliwickiego zespółu spadochronowego.

Lata 2020-obecnie

2020

Spadochronowe Zawody Gliwickie w 2020 roku były miejscem wielkiego triumfu lokalnych sportowców, którzy przybrali tytuły mistrzowskie.

2021

Udział w rekordzie świata przez gliwickich skoczków, w tym Bartłomieja Rysia, zasłużył na gromkie oklaski i uznanie.

2022

W 2022 roku gliwicka drużyna gościła drugie miejsce w zawodach SPEED-STAR w Czechach, zdobywając kolejne sukcesy, przypieczętowując osiągnięcia aeroklubu.

2023

Gliwiczanie zdominowali scenę zawodów spadochronowych, regularnie pojawiając się na podium zawodów areny międzynarodowej.

2024

Reprezentanci Gliwic nadal triumfują w zawodach SPEED-STAR w Czechach, umacniając swoją pozycję w ścisłej czołówce.

Sekcja szybowcowa

Historia sekcji szybowcowej Aeroklubu Gliwickiego liczy lata sukcesów popartych znakomitymi wynikami zawodników w różnych zawodach krajowych i międzynarodowych. Publikacje takie jak te Tadeusza Lewickiego i innych przyczyniły się do uwiecznienia tych osiągnięć.

Lata 1950–1959

1955

Na Szybowcowych Mistrzostwach Polski w Lisich Kątach Zbigniew Kirakowski zajął dwunaste miejsce w kategorii szybowców jednomiejscowych.

1956

Podczas mistrzostw w Jeleniej Górze, Jerzy Dąmbski zdobył dziesiątą pozycję w kategorii szybowców jednomiejscowych, a wicemistrzowym w kategorii dwumiejscowych był Zbigniew Kirakowski.

1957

W Lesznie na Szybowcowych Mistrzostwach Polski, Kirakowski wywalczył drugie miejsce.

1958

W Kielcach, Eugeniusz Stogniew zakończył zawody na piątym miejscu w Szybowcowych Mistrzostwach Polski Juniorów.

1959

Zbigniew Krakowski i Andrzej Wiśniewski ustanowili międzynarodowy rekord w dwumiejscowym przelocie docelowo-powrotnym na dystansie 488.9 km na trasie Leszno – Lisie Kąty – Leszno.

Lata 1960–1969

1960

Na Mistrzostwa Polski w Lesznie, Zbigniew Kirakowski zajął siódme miejsce w jedynej zaliczonej konkurencji z powodu złych warunków pogodowych.

1961

Wynik V w Mistrzostwach Szybowcowych osiągnął Jerzy Dąmbski, a junior Tadeusz Strzelczyk również pokazał się z dobrej strony, zajmując piątą pozycję.

1962

Na Szybowcowych Mistrzostwach Polski, Dąmbski i Kirakowski zdobyli odpowiednio piątą i dziesiątą lokatę, demonstrując swoje umiejętności.

1963

Ireneusz Mikołajczyk zajmuje 115. miejsce w zawodach o Memoriał Bittnera, dowodząc swoich ciągłych wysiłków, podczas gdy cała drużyna przetestowała swoje umiejętności w międzynarodowej arenie.

1964

Na Gliwickich Zawodach Szybowcowych pilotów młodszej generacji takich jak Marian Grzędziński i Ireneusz Mikołajczyk wywalczyli wysokie miejsca, wykazując swoje rosnące umiejętności.

1965

Jan Płoszczyca triumfował na pierwszych Gliwickich Zawodach Szybowcowych, pozostawiając za sobą wielu rywali oraz kolegów z Aeroklubu Gliwickiego.

1966

Tadeusz Strzelczyk pokazał swoje umiejętności, zdobywając trzecie miejsce na Szybowcowych Zawodach Juniorów na Żarze.

1967

Wyjątkowy przelot Franciszka Wójcikiewicza o długości 505 km został wysoko oceniony w zestawieniu najlepszych wyników szybowcowych, podkreślając sukces na arenie.

1968

Tadeusz Lewicki notuje wybitne wyniki na Memoriałe Bittnera, pokazując swoją determinację, ambicję i niezawodność jako jednego z wiodących pilotów.

1969

Eugeniusz Stogniew pokazuje swoje umiejętności na pierwszych Zawodach o Puchar Beskidów, przyciągając uwagę swoimi osiągnięciami.

Lata 1970–1979

1970

Tomasz Kawa triumfował w Zawodach Szybowcowych na cześć Szczepana Grzeszczyka, potwierdzając swoje umiejętności i dalsze sukcesy.

1971

Na całorocznych zawodach, Eugeniusz Stogniew zajął pierwsze miejsce, wykazując się wysokimi umiejętnościami pilotażowymi, szczególnie na długich dystansach.

1972

Eugeniusz Stogniew zajął wysokie miejsce na Krajowych zawodach szybowcowych, demonstrując swoje umiejętności na trasach trójkąta.

1973

Tomasz Kawa, po raz kolejny, pokazuje swoją moc, zdobywając liczne sukcesy w prędkościowych przelotach szybowcowych.

1974

Henryk Dawiec uzyskał rewelacyjny wynik w locie falowym, jednocześnie rywalizując w Mistrzostwach Polski i międzynarodowych zawodach.

1975

Tomasz Kawa nieustannie zdobywał miejsca podium, przewodząc rankingowi skrzydlatej Polski w prędkościowych zawodach.

1976

Aeroklub Gliwicki organizował niebywałe zawody szybowcowe, na których Tomasz Kawa zajął liczne miejsca w topowej dziesiątce.

1977

Na Szybowcowych Mistrzostwach Śląska Lewicki zajął pierwsze miejsce, pokazując się jako jeden z najlepszych pilotów regionu.

1978

Józef Ambroziak zajął czołowe miejsce na Klubowych Zawodach Szybowcowych w Gliwicach, pokazując umiejętności latających spod skrzydeł aeroklubu.

1979

W klasyfikacji Skrzydlatej Polski, Tomasz Kawa uznany został w kategorii lotów prędkościowych, wykazując się doskonałą techniką pilotażu.

Lata 1980–1989

1980

Pilot z Gliwic zajął wysokie miejsce na całorocznych zawodach o Memoriał Bittnera, zdobywając uznanie w sportowych osiągnięciach tamtego sezonu.

1983

Lata 80-te przyniosły wybitne sukcesy gliwickim pilotom, a sukces w Szybowcowych Mistrzostwach Śląska był zwieńczeniem ich dążeń i unikalnych umiejętności.

1984

W Mistrzostwach Polski Juniorów Jacek Marszałek zajął miejsce w ścisłej czołówce, umacniając swoją pozycję w świecie zawodów szybowcowych.

1985

Podczas zawodów w Lisich Kątach Tomasz Kawa nieustannie zdobywał trofea i uznanie w kraju jak i na arenie międzynarodowej.

1986

Wysokie miejsca na Szybowcowych Mistrzostwach Śląska przyczyniły się do dalej rosnącej reputacji klubu wśród społeczności szybowniczej.

1987

Na Mistrzostwach Polski piloci z Gliwic zdominowali klasyfikację, zdobywając uznanie za swoją doskonałą technikę i doświadczenie.

1988

Na Mistrzostwach Polski Juniorów Tomasz Rubaj zdobył tytuł Mistrza Polski Juniorów, co było wybitnym sukcesem dla Aeroklubu Gliwickiego.

1989

Tomasz Rubaj zdobywa złoto na I Szybowcowych Mistrzostwach Europy Juniorów w Cambrai, Francja, podkreślając najwyższy poziom umiejętności.

Lata 1990–1999

1990

Na Mistrzostwach Europy w Lesznie, Tomasz Rubaj uplasował się na prestiżowym siódmym miejscu, co było jednym z jego wielu wyników tamtego okresu.

1991

Zwycięstwo Tomasza Rubaja na Mistrzostwach Polski w klasie STD dowodziło niezwykłych umiejętności i determinacji gliwickiego pilota.

1992

Sukces Jerzego Greinerta jako mistrza juniorów przyczynił się do osiągnięć klubu na międzynarodowej arenie szybowcowej w latach 90.

1993

Na Mistrzostwach Świata w Sztokholmie Tomasz Rubaj zdobył tytuł II Wicemistrza Świata, co podniosło prestiż Aeroklubu Gliwickiego na arenie międzynarodowej.

1994

W rywalizacji na arenie kontynentalnej Tomasz Rubaj zdobył uznanie również w Mistrzostwach Europy w Dubnicy, wygrywając klasyfikację.

1995

Zwycięstwo Tomasza Rubaja na Mistrzostwach Polski w 1995 roku w Olsztynie podkreślało jego niespotykany talent i dominację w tej dziedzinie.

1996

Przemysław Piekarski stał się jednym z czołowych pilotów Aeroklubu, pokazując swoje umiejętności na licznych zawodach krajowych i międzynarodowych.

1997

Tomasz Rubaj triumfował na licznych krajowych zawodach, zdobywając uznanie za wyjątkowe umiejętności i indywidualne osiągnięcia w szybowcach.

1998

Przemysław Piekarski zdobył tytuł Mistrza Polski w klasie STD na Mistrzostwach Polski Juniorów, pokazując swoją obiecującą ścieżkę kariery.

1999

Clszybowcowe Zawody w Lesznie przyniosły numerous accolades gliwickim pilotom, którzy wlinezajęli czołowe pozycje w klasyfikacji konkursów, pokazując swoje umiejętności.

Lata 2000–2009

2000

Tomasz Rubaj został kolejny raz mistrzem Polski w klasie OPEN, pokazując swoje najnowsze talenty na Szybowcowych Mistrzostwach Polski.

2001

Krystyna Marszałek zdobyła tytuł Wicemistrzyni Świata podczas pierwszych Szybowcowych Mistrzostw Świata Kobiet, które odbyły się na Litwie.

2002

Pierwsze miejsce i tytuł Mistrzyni Polski zdobyła Krystyna Marszałek na Mistrzostwach w Lesznie, ustanawiając swój triumf nad rywalkami.

2003

Wspólne triumfy gliwickiego zespołu w Mistrzostwach Polski z Tomaszem Rubajem w ścisłej czołówce potwierdzają ich rolę w polskim szybownictwie.

2004

Rubaj zwyciężył na Mistrzostwach Europy, a inni piloci z sekcji również pokazali swoje umiejętności w tych trudnych zawodach.

2005

Aeroklub Gliwicki zajął czołowe miejsca na prestiżowych zawodach, w tym startach w Żarze oraz Lesznie, czemu towarzyszyły tytuły i trofea.

2006

Podczas Mistrzostw Świata w Eskilstuna, Tomasz Rubaj wykazał się umiejętnościami loty szybowcowego, zdobywając uznanie na światowej scenie szybownictwa.

2007

Na Mistrzostwach Europy Tomasz Rubaj uplasował się w czołówce, pokazując to, co najlepsze na tym prestiżowym międzynarodowym przedsięwzięciu.

2008

Po powrocie z Mistrzostw Świata w Rieti, Tomasz Rubaj zdobył uznanie dzięki wysokim wynikom i reprezentowaniu Polski na arenie międzynarodowej.

2009

Rubaj Tomasz zdobył tytuł Wicemistrza Polski na Mistrzostwach w Zielonej Górze, pokazując kolejną dominację swojej wyjątkowej kariery zawodowej.

Lata 2010–2019

2010

Tomasz Rubaj odniósł sukces w Kwalifikacyjnym Grand Prix Słowacji, pokazując swoje nieprzeciętne talenty pilotażowe i zdobywając laury.

2011

Rok 2011 przyniósł nowe laury i sukcesy Tomaszowi Rubajowi, który odnosił triumfy zarówno na krajowym, jak i międzynarodowym polu szybowcowym.

2012

Kolejny mistrzowski tytuł zdobyty przez Ruben Tomasa w Mistrzostwach Polski tylko potwierdził jego status jako czołowego pilota szybowcowego lokalnie i międzynarodowo.

2013

W ciągu roku 2013 sukcesy T. Rubaja oraz przyznaję tytuł Mistrza Polski w numered kategorí at the Polish Plan Competition były istotnym osiągnięciem.

2014

Bez wątpienia w 2014 roku Krynica zapewniła Christophowi Matkowskiemu sukces na Mistrzostwach Polski w Otwieranej klasy, ustalając nowe rekordy i zdobycze w tej rywalizacji.

2015

Christoph Matkowski zdobył tytuł II Wicemistrza Polski w otwartej kategorii, osiągając sukces na Mistrzostwach polskich w szybowcowej rywalizacji.

2017

Rok 2017 przyniósł wiele sukcesów Ewie Mokrosz i Annie Buchcie podczas rywalizacji w zawodach na celność lądowania w Gliwicach.

2018

Christoph Matkowski i Sebastian Kawa zdobyli tytuł mistrzowski na Szybowcowych Mistrzostwach Świata w Czechach dowodem swoich najwyższych umiejętności w lataniu szybownikowym.

Lata 2020-nadal

2020

Szybowcowe Mistrzostwa Polski przyniosły Tomaszowi Rubajowi mistrzowski tytuł oraz drugi wynik dla Matusza Krzosa zdobyty podczas zawodów lądowania i konkursu.

2021

W Gliwicach Aleksandra Sowada zdobyła pierwsze miejsce na zawodach w lądowaniu na celność imienia Jacka Marszałka, umacniając swoją pozycję jako czołowa pilotka.

2022

Wojciech Ścigała, Witold Nowak i Adam Urych zdobyli czołowe miejsca na zawodach Szybowcowych w Gliwicach, podkreślając ich miejsce w sportowej historii aeroklubu.

2023

Na Szybowcowych Mistrzostwach Polski w Lesznie Rubaj Tomasz zdobył zasłużone miejsce na podium, ponownie pokazując, że jego jakość lotu jest dziś jeszcze nieporównywalna.

Sekcja modelarska

Sekcja Modelarska Aeroklubu Gliwickiego jest miejscem, gdzie pasjonaci lotnictwa z zamiłowaniem oddają się miniaturyzacji i pionierskim przedsięwzięciom w modelarstwie. Historia sekcji obfituje w rekordy, dokonania i sukcesy w wielu najbardziej prestiżowych zawodach.

Maksymilian Paździorek znany jest z ustanowienia dwóch rekordów Polski na długotrwałość lotu: w modelach szybowców bezogonowych – 19 min., w modelach o napędzie silnikowym (klasa F1C) – 52 min. 21 sek. To właśnie dzięki wysiłkom swoich członków i liderów, takich jak Maksymilian Paździorek, sekcja modelarska nieustannie rozwija się i sięga po nowe sukcesy.

Przez cały czas, pasjonaci modelarstwa z Gliwic pracują nad doskonaleniem modeli, co jest możliwe dzięki współpracy i wymianie doświadczeń międzyczasowymi międzypokoleniowymi poprzednikami. Sukcesy na arenie krajowej i międzynarodowej odzwierciedlają ducha zaangażowania oraz pragnienie doskonałości charakterystyczne dla tej społeczności.

Każdy sukces to nowe doświadczenia i inspiracje do kolejnych wyzwań. Dzięki modelarstwu młodzi ludzie uczą się technicznych umiejętności oraz zasad skutecznej współpracy, które będą im przydatne w przyszłości.

Sekcja spadochronowa

Sekcja spadochronowa w ramach Aeroklubu Gliwickiego to jedna z czterech sekcji, a jej siedzibą jest lotnisko Gliwice-Trynek. Działa tu także Koło VII Oddziału Związku Polskich Spadochroniarzy w Katowicach, które ma na celu organizację Spadochronowych Mistrzostw Śląska w celności lądowania. Warto dodać, że przewodniczącym Koła jest Jan Isielenis.

Instruktorzy prowadzący

Lista instruktorów pracujących w Sekcji Spadochronowej Aeroklubu Gliwickiego prezentuje się następująco: Jan J. Isielenis, Archiwum Sekcji Spadochronowej Aeroklubu Gliwickiego, s. 2. W historii sekcji przewinęło się wiele wyjątkowych postaci, oto niektórzy z nich:

  • Sylwester Bąk (1.05.1955–30.01.1970),
  • Józef Stelmaszczyk (1.02.1970–31.10.1975),
  • Ryszard Kopijczuk (1.04.1975–28.02.1977),
  • Jan Boryczka (1.07.1977–30.11.1981),
  • Edward Miler (20.05.1980–30.09.1982),
  • Andrzej Grabania (10.01.1983–31.01.1985),
  • Jacek Gołębiewski (1.09.1985–30.09.1986),
  • Jan Isielenis (1.04.1987–28.02.2024),
  • Mariusz Bieniek (1.04.2024–obecnie).

(stan z 22 czerwca 2024)

Spadochrony sekcji

Sekcja spadochronowa dysponuje zestawem 15 spadochronów szkolno-treningowych, które są wyposażone w automaty spadochronowe Vigil. Oto szczegóły poszczególnych modeli:

  • Skylark – 12 sztuk w pokrowcach SkyWideSystems (SWS) Fire Student: (2 × 210, 2 × 230, 6 × 250, 1 × 270, 1 × 290),
  • Voyager – 2 sztuki (2 × 260),
  • Navigator – 1 sztuka (1 × 280).

(stan z 22 czerwca 2024)

Klub „1000” Aeroklubu Gliwickiego

W Klubie „1000” Aeroklubu Gliwickiego zrzeszeni są członkowie, których szczegółowa lista przedstawia się następująco: Jan J. Isielenis, Archiwum Sekcji Spadochronowej Aeroklubu Gliwickiego, s. 3. Oto niektórzy z nich:

  • Józef Stelmaszczyk (7.05.1970),
  • Jan Bober (8.11.1971),
  • Ryszard Kopijczuk (24.08.1974),
  • Edward Miler (11.08.1978),
  • Jan Strzałkowski (10.05.1979),
  • Andrzej Grabania (30.06.1979),
  • Andrzej Młyński (2.03.1980),
  • Witold Lewandowski (30.04.1980),
  • Zdzisław Śliwa (2.08.1981),
  • Roman Grudziński (31.08.1983),
  • Jan Isielenis (8.07.1985),
  • Marcin Wilk (7.08.1986),
  • Bogdan Bryzik (5.09.1987),
  • Marek Boryczka (9.10.1987),
  • Mariusz Bieniek (22.06.1988),
  • Piotr Dudziak (3.09.1988),
  • Piotr Knop (6.09.1990),
  • Artur Kuchta (3.07.1992),
  • Grzegorz Polewski (20.06.1993),
  • Wiesław Walasiewicz (11.09.1993),
  • Krzysztof Stawinoga (22.05.1995),
  • Agnieszka Czajka (25.05.1998),
  • Joachim Hatko (12.09.1998),
  • Piotr Polewski (26.09.1998),
  • Bartosz Wasielewski (6.09.1999),
  • Danuta Polewska (29.04.2000),
  • Aleksandra Knapik (14.07.2001),
  • Bartłomiej Repka (14.07.2001),
  • Tomasz Kurczyna (10.06.2006),
  • Szymon Szpitalny (27.08.2006),
  • Ziemowit Nowak (12.05.2007),
  • Zbigniew Izbicki (29.07.2007),
  • Marcin Stencel (6.08.2011),
  • Wojciech Schneider (30.09.2011),
  • Tomasz Wojciechowski (15.10.2011),
  • Krzysztof Szawerna (11.08.2013),
  • Bartłomiej Ryś (19.10.2014),
  • Dominik Grajner (27.04.2018),
  • Tymoteusz Tabor (28.07.2019),
  • Rafał Duda (5.06.2022).

Posiadacze Złotej Odznaki FAI z 3 diamentami

Poniżej przedstawiono posiadaczy Złotej Odznaki FAI z 3 diamentami, jak podano w Archiwum Sekcji Spadochronowej Aeroklubu Gliwickiego, s. 4:

  • Jan Bober (1974),
  • Ryszard Kopijczuk (1974),
  • Edward Miler (1976),
  • Andrzej Grabania (1978),
  • Zdzisław Śliwa (1978),
  • Jerzy Hercuń (1979),
  • Witold Lewandowski (1979),
  • Andrzej Młyński (1979),
  • Jan Strzałkowski (1979),
  • Roman Grudziński (1987),
  • Jan Isielenis (1987),
  • Mariusz Bieniek (1988),
  • Bogdan Bryzik (1988),
  • Marcin Wilk (1988),
  • Piotr Knop (1989),
  • Krzysztof Stawinoga (1992),
  • Artur Kuchta (1994),
  • Piotr Polewski (1995).

Członkowie Spadochronowej Kadry Narodowej

Członkowie Spadochronowej Kadry Narodowej, jak przedstawiono w Archiwum Sekcji Spadochronowej Aeroklubu Gliwickiego, s. 5:

  • Anna Franke,
  • Jan Bober,
  • Roman Grudziński,
  • Witold Lewandowski,
  • Zdzisław Śliwa,
  • Andrzej Młyński,
  • Andrzej Grabania,
  • Jerzy Hercuń,
  • Marek Boryczka,
  • Agnieszka Czajka,
  • Mariusz Bieniek,
  • Bogdan Bryzik,
  • Piotr Knop,
  • Marcin Wilk,
  • Artur Kuchta,
  • Bartłomiej Repka,
  • Wiesław Walasiewicz,
  • Krzysztof Filus,
  • Dominik Orpel,
  • Robert Borodiuk,
  • Dariusz Nadzieja,
  • Jan Isielenis.

Dane statystyczne

Statystyki dotyczące działalności Sekcji Spadochronowej Aeroklubu Gliwickiego są ważnym dokumentem, który zarówno pokazuje dynamikę oraz rozwój sekcji, jak i umożliwia analizowanie trendów związanych z jej funkcjonowaniem.

SezonOd kiedyDo kiedyLiczba wylotówIlość skokówW tym skoki kursu podstawowegoSkoczkowie kursu podstawowegoPrzesłankiWypadki
202412.04_______
202322.0429.1011211874588710
202230.0429.10717421866223
202108.0531.109610273228444
202006.0610.10738431765512
201901.0526.1013514213818122
201812.0510.111361425230672
201701.0430.121131305198481
201623.0431.1217519173546812
201516.0531.1213212222527741
201421.0431.1214014814209632
201327.0429.0917320254701013
201225.0420.1018320703426061
201127.0413.1114015273036811
201025.0424.10165193053712253
200918.0403.10204240118713043
200813.0411.1010512564099022
200721.0414.101291524366508
200622.0415.1018822023495832
200513.0429.102022406310525
200404.0131.1217220064134823
200326.0414.112212538411661
200217.0429.091511827123381
200116.0527.10165192535442
200017.0415.102022331394481
199909.0431.121922092952521
199820.0431.1229235059219bdbd
199726.0408.10352405926441bdbd
199626.0431.12332403118631bdbd
199521.0408.10309366321535bdbd
199429.0422.10244290619728bdbd
199326.0429.0928822091692494
199212.0427.092212667129222
199114.0413.10284276430122bdbd
199015.0521.1015117489121bdbd
198931.0303.11301329020622bd1
198816.0423.10340324619834bdbd
198709.0431.12503350024730bdbd
198603.0426.10288302224522bdbd
198520.0427.10217276024759bd1
198412.0413.10342202716232bd1
198313.0408.10142154111730bdbd
198201.0527.11143162412114bdbd
198129.0404.10361303325950bdbd
198017.0405.101671958889bdbd
197921.0304.10194221212134bdbd
197815.0414.093101873475bdbd
197728.0405.1021416348811bdbd
197604.0429.1023713726710bdbd
197502.0427.092007203041bd
197418.0526.111868241bd
197324.0404.1128387361168bd
197209.0405.1112762711314111
197107.0525.112061028526bdbd
197016.0408.1120996910110bdbd
196909.0404.102006895186bd
196827.0330.102037501031314bd
196726.0230.1026667471615bd
196631.0316.10255404841532bd
196524.0227.10207207384bdbd
196421.0423.08286286140183bd

Przypisy

  1. a b Natalia Tokarek: Nowy dyrektor Aeroklubu Gliwickiego. [w:] Aeroklub Gliwicki [on-line]. aeroklub.gliwice.pl, 02.01.2024 r. [dostęp 15.01.2024 r.]
  2. a b Zmiany, zamiany, zmiany.... [w:] Aeroklub Gliwicki [on-line]. facebook.com, 12.01.2024 r. [dostęp 12.01.2024 r.]
  3. a b Natalia Tokarek: Nowe władze Aeroklubu Gliwickiego. [w:] Aeroklub Gliwicki [on-line]. aeroklub.gliwice.pl, 27.10.2023 r. [dostęp 30.10.2023 r.]
  4. Wojciech Kielar: Zawody SPEEDSTAR SLOVAKIA OPEN 2023. youtube.com, 05.06.2023 r. [dostęp 06.06.2023 r.]
  5. SpeedStar Slovakia Open 2023. [w:] SkyFoto [on-line]. facebook.com, 04.06.2023 r. [dostęp 04.06.2023 r.]
  6. Lidia Kosk: Międzynarodowe Zawody Speed Star, Prostejov, 30.09.2022 r.. sportspadochronowy.pl, 04.10.2022 r. [dostęp 05.10.2022 r.]
  7. Wojciech Kielar: Zawody SPEED STAR Prostejov 2022. youtube.com, 01.10.2022 r. [dostęp 03.10.2022 r.]
  8. Wojciech Kielar: Zawody Speed Star-Prostejov Czech Republic 2022. facebook.com, 01.10.2022 r. [dostęp 02.10.2022 r.]
  9. a b Zawody na celność lądowania 02.10.2021 – Wyniki Szybowce i Samoloty. [w:] Aeroklub Gliwicki [on-line]. aeroklub.gliwice.pl, 05.10.2021 r. [dostęp 05.10.2021 r.]
  10. Krystian Walczak: W Polsce pobito rekord świata skoku w wingsuitach w formacji z samolotem. redbull.com, 02.09.2021 r. [dostęp 03.09.2021 r.]
  11. w: Aeroklub Gliwicki [on-line]. aeroklub.gliwice.pl. [dostęp 02.11.2020 r.]
  12. Medalowo ParaSki 2020 27–29.2020 Bielsko Biała-1. [w:] Sekcja Spadochronowa AGL [on-line]. facebook.com, 02.03.2020 r. [dostęp 05.03.2020 r.]
  13. Międzynarodowe Zawody Spadochronowe PROSTEJOV 2020 rozegrane. [w:] Aeroklub Gliwicki [on-line]. dlapilota.pl, 06.10.2020 r. [dostęp 07.10.2020 r.]
  14. Wojciech Kielar: Speed Star Prostejov 2021. youtube.com, 08.10.2021 r. [dostęp 09.10.2021 r.]
  15. Tymoteusz Tabor: Speed Star Prostejov 2021, [w:] Aeroklub Gliwice – Sekcja Spadochronowa [on-line]. youtube.com, 03.10.2021 r. [dostęp 03.10.2021 r.]
  16. Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie 04.10.2019. [w:] Aeroklub Gliwicki [on-line]. aeroklub.gliwice.pl, 12.09.2019 r. [dostęp 15.09.2019 r.]
  17. Zmiany na stanowisku HT/Kierownika Szkolenia oraz jego Zastępcy. [w:] Aeroklub Gliwicki [on-line]. aeroklub.gliwice.pl, 31.05.2020 r. [dostęp 05.06.2020 r.]
  18. Jacek Marszałek. [dostęp 19.06.2015 r.]
  19. Sławomir Kasjaniuk: Rozegrano Puchar Polski PARA-SKI. lotniczapolska.pl, 14.03.2011 r. [dostęp 24.03.2015 r.]
  20. 48.Szybowcowe Mistrzostwa Polski w klasie Otwartej oraz Leszno Cup 2023 w klasie Standard B i 15m zostały zakończone. [w:] Aeroklub Leszczyński [on-line]. facebook.com, 20.05.2023 r. [dostęp 06.06.2023 r.]
  21. Jak-23–remont zakończony!. [dostęp 15.11.2015 r.]
  22. Wyniki Spadochronowych Mistrzostw Polski – konkurencje klasyczne Lata 1954–2012. [dostęp 21.04.2015 r.]

Pozostałe obiekty w kategorii "Obiekty związane z transportem i komunikacją":

Lotnisko Gliwice-Trynek | Port Gliwice | Węzeł autostradowy Gliwice-Sośnica

Oceń: Aeroklub Gliwicki

Średnia ocena:4.85 Liczba ocen:23