Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Gliwicach jest kluczowym podmiotem w obszarze transportu miejskiego w tym regionie. To gliwickie przedsiębiorstwo komunikacyjne działa jako przewoźnik w ramach zarządu ZTM, co podkreśla jego znaczenie w systemie transportowym.
Na czoło zarządu tej spółki stoi prezes Mirella Musiolik, która kieruje zespołem z odpowiedzialnością za zapewnienie wysokiej jakości usług przewozowych. Warto zaznaczyć, że w gronie udziałowców przedsiębiorstwa znajdują się ważne jednostki samorządowe, takie jak miasta Gliwice, Zabrze oraz Knurów, a także gminy Gierałtowice i Zbrosławice.
Dodatkowo, Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia wspiera działalność przedsiębiorstwa, co stanowi integralny element regionalnego systemu komunikacyjnego.
Historia
Historia Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej w Gliwicach sięga 1 października 1991 roku, kiedy to nastąpiła przekształcenie WPK Katowice z Wydzielonego Zakładu Komunikacyjnego Nr 4 w Gliwicach. Na samym początku działalności firma ta nie tylko obsługiwała linie, ale również zajmowała się ustalaniem ich przebiegu, jak i tworzeniem taryf przewozowych oraz organizowaniem całej komunikacji.
W 1992 roku, PKM Gliwice jako pionier w regionie, zaczęło inwestować w nowe autobusy importowane z Europy Zachodniej. W latach 1992–1993 do floty dołączyło 10 krótkich autobusów DAB 12-1200B oraz 5 przegubowych DAB 12-1800B, które zostały wyprodukowane w duńskich zakładach Dansk Automobil Byggeri. Dodatkowo w 1996 roku zakupiono 2 kolejne krótkie DAB-y.
1 stycznia 1997 roku, miasto Gliwice dołączyło do KZK GOP, co oznaczało przejęcie obowiązków organizacyjnych przez ten związek. 28 sierpnia 1997 roku, PKM przekształciło się w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością.
W 1998 roku zainwestowano w pierwsze niskopodłogowe autobusy, kupując 5 sztuk modelu Volvo B10BLE. Przedsiębiorstwo kontynuowało zakupy niskopodłogowych autobusów, a w następnych latach do floty dołączyły modele MAN NL 222, MAN NL 223 oraz Jelcz M125M.
W 2005 roku PKM po raz pierwszy zdecydowało się na zakup średniej długości autobusów – Solarisów Urbino 15, co skutkowało kontrowersjami wśród pasażerów, gdyż autobusy te zastąpiły dłuższe, 18-metrowe pojazdy przegubowe. Kolejne przetargi pozwoliły na zakup zarówno krótkich (12 m) autobusów – MAN NL263, jak i długich (18 m) – MAN NG313 i Solaris Urbino 18. W latach 2006–2008 pozyskano także 13 używanych DAB-ów.
Czas mijał, a PKM Gliwice stało się właścicielem największej floty autobusów marki Solaris w regionie, posiadając w 2010 roku 63 sztuki modelu Urbino. Poza tym PKM wprowadziło do floty także inne modele, takie jak Volvo 7700 oraz używane Mercedesy Citaro G.
W marcu 2009 roku przeprowadzono pierwsze testy autobusów hybrydowych Solaris Urbino 18 Hybrid na linii nr 126. Kolejne testy hybrydowego Volvo 7700 miały miejsce w marcu 2012 roku, a we wrześniu 2014 roku zaprezentowano model Volvo 7900.
10 stycznia 2014 roku, w zajezdni miała miejsce ważna uroczystość – dostawa 22 nowych autobusów od Solaris Bus & Coach, które umożliwiły wycofanie przestarzałych Ikarusów. Do września 2014 roku liczba autobusów Urbino w flocie wzrosła do 100 sztuk.
Na przełomie lat czasu przeprowadzono zakupu, w tym 7 Solarisów Urbino 18, które wcześniej kursowały w Bydgoszczy. 18 listopada 2016 roku rozpoczęto testy elektrycznego autobusu Solaris Urbino 12 Electric na linii A4, a pod koniec roku dodano 11 nowych Solarisów Urbino 18 i 7 używanych autobusów wydzierżawionych od PKM Jastrzębie-Zdrój.
W czerwcu 2017 roku do floty dołączyło 9 nowych Solarisów Urbino 12, a 23 sierpnia 2018 roku podpisano umowę na dostawę 4 Urbino 12 i 12 Urbino 18, które swoje dostawy miały w kwietniu i maju 2019 roku.
1 stycznia 2019 roku, Zarząd Transportu Metropolitalnego przejął rolę organizatora transportu, ukierunkowując działalność PKM Gliwice w nowe tory. Następnie, 20 sierpnia 2020 roku, podpisano umowę na dostawę 10 elektrobusów Volvo 7900 oraz 15 hybrydowych autobusów MAN Lion’s City 19C, które do przedsiębiorstwa dotarły na koniec grudnia 2021 roku.
W 2023 roku, znaczące inwestycje w rozwój floty zaowocowały podpisaniem umowy na dostawę 17 przegubowych Urbino 18 z napędem mild hybrid. Testy pierwszego w historii autobusu wodorowego mającego miejsce we wrześniu 2024 roku oraz kolejne zamówienie 10 elektrycznych solarisów z listopada 2024 roku, podkreślają dynamiczny rozwój PKM Gliwice na rynku komunikacji miejskiej.
Tabor
W obrębie floty Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej w Gliwicach, zróżnicowany tabor pojazdów spełnia różne potrzeby transportowe mieszkańców. Poniżej znajduje się szczegółowy wykaz dostępnych modeli autobusów, ich typów napędu oraz udogodnień, a także dat rozpoczęcia eksploatacji i liczby jednostek w każdym modelu.
Model autobusu | Typ napędu | Udogodnienia | Rok rozpoczęcia eksploatacji | Ilość | _ |
---|---|---|---|---|---|
MAN NL263 Lion’s City | spalinowy | _ | 2006 | 3 | _ |
MAN NG313 Lion’s City G | spalinowy | _ | 2006 | 2 | _ |
MAN Lion’s City G A23 | spalinowy | _ | 2012 | 3 | _ |
MAN Lion’s City 19C | hybrydowy | _ | 2021 | 15 | _ |
Mercedes Citaro O530G | spalinowy | _ | 2010 | 8 (10) | _ |
Scania CN280UA | spalinowy | _ | 2011 | 10 | _ |
Solaris Urbino 12 | spalinowy | _ | 2008 | 17 | _ |
2012 | 6 | _ | |||
2014 | 10 | _ | |||
2016 | 5 | _ | |||
_ | 2017 | 9 | _ | ||
_ | 2019 | 4 | _ | ||
_ | 2020 | 10 | _ | ||
_ | 2022 | 25 | _ | ||
Solaris Urbino 15 | spalinowy | _ | 2005 | 5 | _ |
2012 | 3 | _ | |||
2014 | 12 | _ | |||
2014 | 6 | _ | |||
Solaris Urbino 18 | spalinowy | _ | 2006 | 6 | _ |
2008 | 15 | _ | |||
2010 | 20 | _ | |||
2015 | 7 | _ | |||
_ | 2016 | 11 | _ | ||
_ | 2019 | 12 | _ | ||
Solaris Urbino 12 electric | elektryczny | _ | 2023 | 7 | _ |
Solaris Urbino 18 electric | elektryczny | _ | 2023 | 1 | _ |
Volvo 7900 Electric 12 | elektryczny | _ | 2022 | 7 | _ |
Volvo 7900 Electric 18 | elektryczny | _ | 2022 | 3 | _ |
Solaris Urbino 18 hybrid | hybrydowy | _ | 2024 | 17 | _ |
Dokument ten klarownie przedstawia różnorodność taboru, co może być interesujące zarówno dla codziennych pasażerów, jak i dla osób zajmujących się planowaniem i zarządzaniem miejskim transportem publicznym.
Struktura udziałów
Kapitał zakładowy Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej w Gliwicach wynosi 46 714 500 zł, co umożliwia podział na 93 429 udziałów o wartości 500 zł każdy.
W skład struktury właścicielskiej wchodzi pięciu udziałowców, którzy zainwestowali swoje środki w funkcjonowanie przedsiębiorstwa:
- Gliwice – 83,53%,
- Zabrze – 8,03%,
- Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia – 6,42%,
- Knurów – 1,14%,
- Gmina Gierałtowice – 0,47%,
- Gmina Zbrosławice – 0,40%.
Warto również zaznaczyć, że PKM Gliwice posiada udziały w przedsiębiorstwie Bus Service Center o łącznej wartości 1 285 000 zł, co stanowi 59% kapitału zakładowego tej spółki.
Pozostałe obiekty w kategorii "Przedsiębiorstwa":
Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Urządzeń Mechanicznych „OBRUM” | Śląskie Centrum Logistyki | Zakłady Mechaniczne „Bumar-Łabędy” | Mostostal Zabrze | Feniks V | Inwestprojekt | Gliwickie Zakłady Urządzeń Technicznych | Infinite Dreams (spółka) | Avantor Performance Materials Poland | Future Processing | Flytronic | Oddział w Gliwicach Tauron Dystrybucja | AIUT | The Farm 51Oceń: Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Gliwicach