Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Urządzeń Mechanicznych „OBRUM”


Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Urządzeń Mechanicznych „OBRUM” sp. z o.o. to renomowane polskie przedsiębiorstwo działające w obszarze przemysłu zbrojeniowego.

Jest to jednostka badawczo-rozwojowa, która intensywnie angażuje się w opracowywanie oraz tworzenie innowacyjnych produktów, mających na celu wsparcie Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej.

W szczególności, OBRUM specjalizuje się w:

  • projektach związanych z konstrukcjami pancernymi,
  • rozwijaniu systemów radiolokacyjnych,
  • realizowaniu złożonych projektów inżynieryjnych.

Historia

Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Urządzeń Mechanicznych, znany powszechnie jako OBRUM, rozpoczął swoją działalność w 1968 roku, będąc *Zakładem Produkcji Doświadczalnej* przy państwowym przedsiębiorstwie Zakłady Mechaniczne „Łabędy”. Początkowo skupiał się na opracowywaniu innowacji w sferze pojazdów wojskowych oraz cywilnych, które były produkowane przez ZM Łabędy. Z ważnym krokiem w historii, w 1974 roku przekształcono go w Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Urządzeń Mechanicznych i nadano nazwę skróconą: OBRUM.

W roku 1986 OBRUM stał się niezależną jednostką badawczo-rozwojową, która uzyskała osobowość prawną oraz z siedzibą w Gliwicach. Jego działalność opierała się na przepisach Ustawy o jednostkach badawczo-rozwojowych i podlegała nadzorowi Ministra Gospodarki. W 1987 roku całkowita liczba zatrudnionych osób osiągnęła najwyższy poziom i wyniosła 860 pracowników.

W latach 80., OBRUM angażował się w modernizację czołgu T-72M, co miało miejsce w ramach programu o nazwie Jaguar. Efektem tych działań, już po roku 1989, było opracowanie i wprowadzenie czołgu PT-91 Twardy. W kolejnych latach, w okresie 70. i 80. w OBRUM, rozwijano także ciągniki ewakuacyjne na podstawie licencyjnych czołgów radzieckich, takich jak WZT-1, WZT-2 i WZT-3. Warto zaznaczyć, że stworzono także ciągnik MTS 306, który później wykorzystano do budowy podwozia SPG-1 dla radiolokacyjnej stacji NUR-21.

Oprócz tego opracowano samobieżny układacz min SUM-Kalina, jednak nie został on przyjęty w dużej liczbie do uzbrojenia. 1 kwietnia 2008 r. OBRUM przeistoczył się w spółkę prawa handlowego, stając się Ośrodkiem Badawczo-Rozwojowym Urządzeń Mechanicznych „OBRUM” spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, co w znaczący sposób zmieniło jego status prawny.

Od roku 2014 przedsiębiorstwo to stało się integralną częścią Polskiej Grupy Zbrojeniowej SA, co otworzyło jego działalność na nowe możliwości i zintegrowało z szerszymi strukturami polskiego przemysłu obronnego.

Produkty

Zakład ten posiada niezwykłą specjalizację w obszarze inżynierii i prowadzi badania nad sprzętem zmechanizowanym oraz pancernym.

W asortymencie firmy znaleźć można między innymi:

  • MID – nowoczesną maszynę inżynieryjno-drogową,
  • PMC Leguan – most czołgowy, który stanowi integralną część dostaw wozów bojowych PT-91M do Malezji,
  • MS-20 Daglezja – most towarzyszący oparty na samochodowym podwoziu Jelcz,
  • WZT-3 – wóz służący do zabezpieczenia technicznego,
  • WZT-4 – nowoczesna wersja wozu zabezpieczenia technicznego, będąca modernizacją modelu WZT-3.

Oprócz tego, ośrodek zajmuje się również tworzeniem prototypowych konstrukcji, do których zalicza się:

  • BWP-2000 – prototyp gąsienicowego bojowego wozu piechoty, będący następcą BWP-1, choć projekt ten nigdy nie przeszedł do masowej produkcji,
  • Anders – nowoczesny projekt polskiej rodziny wozów bojowych, który także miał pełnić rolę następcy BWP-1, jednak z podobnym rezultatem jak wcześniej, nie wkroczył do produkcji,
  • PL-01 Concept – projekt czołgu wsparcia bezpośredniego, realizowany przez OBRUM we współpracy z BAE Systems z Wielkiej Brytanii,
  • UPG-NG – projekt, który również zyskał zainteresowanie w ramach badań ośrodka.

Przypisy

  1. a b c d e f g h i 40 lat OBRUM. „Raport – Wojsko Technika Obronność”. Nr 09/2008, s. 74. Agencja Lotnicza Altair. ISSN 1429-270x.

Oceń: Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Urządzeń Mechanicznych „OBRUM”

Średnia ocena:4.78 Liczba ocen:8