Śląskie Centrum Logistyki S.A. jest to instytucja, która ma swoje początki w 1989 roku, kiedy to rozpoczęła działalność jako Śląski Wolny Obszar Celny. W ciągu swojej historii spółka została stworzona, aby nie tylko utworzyć, ale także organizować wolny obszar celny. Jej zadaniem jest zarządzanie oraz administrowanie portami śródlądowymi, które znajdują się w Gliwicach oraz Kędzierzynie-Koźlu.
W 2002 roku nastąpiła istotna zmiana w historii firmy, kiedy to jej nazwa została przekształcona na Śląskie Centrum Logistyki Spółka Akcyjna. Dodatkowo, Miasto Gliwice stało się większościowym akcjonariuszem, wnosiąc aportem teren oraz nieruchomości związane z gliwickim portem. Ta zmiana miała zasadnicze znaczenie dla dalszego rozwoju przedsiębiorstwa oraz jego wpływu na regionalną logistykę.
Akcjonariat
Akcjonariuszami Śląskiego Centrum Logistyki są następujące podmioty:
- Miasto Gliwice – 83,19%,
- DB Cargo Polska SA – 15,55%,
- OT Logistics SA – 1,00%,
- Pozostali akcjonariusze – 0,26%.
Wolny obszar celny
Na terenie Śląskiego Centrum Logistyki SA znajduje się wolny obszar celny o łącznej powierzchni 10,76 ha. Jest to wyspecjalizowany fragment polskiego obszaru celnego, który umożliwia zarówno krajowym, jak i zagranicznym podmiotom gospodarczym realizację swoich działań produkcyjnych oraz handlowych. Korzystając z tego rodzaju strefy, przedsiębiorstwa mają możliwość odroczenia poboru cła i podatku.
Wolny obszar celny (WOC) przynosi wiele korzyści, m.in.:
- wprowadzanie należności celno-podatkowych dopiero w momencie włączenia towaru do rynku,
- nieograniczony czas dla składowania towarów,
- dzielenie dużych dostaw na mniejsze partie,
- brak potrzeby składania zabezpieczenia należności celno-podatkowych na czas składowania,
- realizacja działalności produkcyjnej, montażowej i uszlachetniającej,
- możliwość współpracy z zagranicznymi firmami, które nie są zarejestrowane w Polsce.
Infrastruktura
Śląskie Centrum Logistyki to obiekt o rozbudowanej infrastrukturze, który obejmuje szereg kluczowych elementów. Na terenie centrum znajduje się działka przy ulicy Portowej, której całkowita powierzchnia wynosi 53,26 ha.
- Magazyny zajmują około 28 000 m²,
- Place składowe rozciągają się na obszarze około 10 000 m²,
- Dostępność portu śródlądowego,
- Posiadamy dwa żurawie portowe o udźwigu 20 ton oraz 8 ton,
- Bocznica kolejowa z około 11 km torów kolejowych będących w zarządzie ŚCL,
- Rampa kolejowa o długości 103 m,
- Ponadto, oferujemy pomieszczenia biurowe o powierzchni 3000 m²,
- W obiekcie znajduje się także parking dla tir-ów.
Warto dodać, że ŚCL dysponuje również 44 ciągnikami siodłowymi marki DAF, specjalistycznymi naczepami typu „coilmulda” oraz dwiema lokomotywami przetokowymi, co znacząco zwiększa efektywność operacyjną centrum.
Terminal kontenerowy
Na obszarze Śląskiego Centrum Logistyki znajduje się terminal kontenerowy, który jest zarządzany przez firmę PCC Intermodal. Jego powierzchnia wynosi 5 hektarów, co daje mu pojemność 2900 TEU oraz roczne możliwości przeładunkowe na poziomie 150 000 TEU.
Terminal został wyposażony w dwie suwnice bramowe, z których każda ma udźwig wynoszący 41 ton, oraz trzy pojazdy typu reach stacker, co znacząco usprawnia proces obsługi kontenerów.
W ramach działalności terminala, obsługiwane są kluczowe połączenia z następującymi portami:
- Antwerpia,
- Rotterdam,
- Bremerhaven,
- Hamburg,
- Gdynia,
- Gdańsk.
Wszystkie towary dostarczane z tych portów są następnie transportowane do odbiorców końcowych z wykorzystaniem transportu drogowego.
Infrastruktura terminala
Śląskie Centrum Logistyki dysponuje nowoczesną infrastrukturą terminala, która jest kluczowa dla efektywnego funkcjonowania operacji logistycznych. Poniżej przedstawiamy istotne elementy tej infrastruktury:
- Depot na puste kontenery o pojemności 350 TEU,
- Cztery tory kolejowe, z których każdy ma długość 600 m,
- Czterdzieści przyłączy prądu,
- Parking dla ciężarówek z pięćdziesięcioma miejscami parkingowymi,
- Urządzenia przeładunkowe, w tym dwie suwnice bramowe.
Charakterystyka magazynów
W ofercie Śląskiego Centrum Logistyki znajduje się magazyn stali, który został wyposażony w szereg innowacyjnych rozwiązań. Na poziomie „0” zainstalowane są suwnice bramowe, którymi można sterować zdalnie. Suwnica o maksymalnym udźwigu wynoszącym 32 tony, oraz chwytak przeznaczony do obróbki blach w formie kręgów, również dysponuje udźwigiem równym 30 ton. Poza tym, zamontowano suwnice o udźwigu 25 ton, które są przystosowane do transportu blach płaskich za pomocą elektromagnetycznej trawersy oraz głowicy elektromagnetycznej, która utrzymuje ciężar do 16 ton.
Magazyn dysponuje systemem stojaków typu roll-stop do efektywnego składowania kręgów oraz czterema bramami o wymiarach 5,00 × 4,5 m, co umożliwia swobodny wjazd ciężarówek do wnętrza hali. Dodatkowo, dostępna jest jedna brama kolejowo-samochodowa o tych samych parametrach. Podłoga w magazynie wytrzymuje dopuszczalny nacisk do 41 kN/m², co jest istotne dla przechowywania stali.
W obiekcie znajduje się również magazyn ADR klasy A, o powierzchni umożliwiającej składowanie 5500 miejsc paletowych. Zastosowane w nim regały wysokiego składowania oraz infrastruktura, która zapewnia odpowiednie zezwolenia na składowanie towarów niebezpiecznych, gwarantują bezpieczeństwo przechowywanych materiałów. W magazynie wdrożono System Zarządzania Magazynem (WMS), co pozwala na bieżące zarządzanie stanami magazynowymi w trybie on-line.
Obszar magazynowy objęty jest monitorowaną oraz regulowaną temperaturą, co jest możliwe dzięki zastosowaniu nowoczesnych systemów grzewczych. Wilgotność powietrza również jest kontrolowana. Podłoga w magazynie ma kształt niecki, jest niepyląca, szczelna i pokryta warstwą antyelektrostatyczną, co znacząco wpływa na bezpieczeństwo. System tryskaczowy został zaprojektowany tak, aby reagował tylko w strefach zagrożenia, co podnosi efektywność ochrony przeciwpożarowej. Magazyn wyposażono również w klapy dymne oraz niezależny zbiornik na wodę, a także system, który odprowadza zanieczyszczoną wodę z sytuacji awaryjnych. wentylacja w obiekcie zapewnia wymianę całego powietrza w ciągu jednej godziny.
Ostatnią częścią rozbudowy logistyki jest magazyn bimodalny klasy A, który oferuje przestrzeń magazynową wynoszącą 10,000 m². Zadaszona rampa kolejowa ma długość 103 m, co umożliwia wygodny załadunek i rozładunek towarów. Na terenie magazynu znajduje się 16 doków przeznaczonych do tych operacji oraz nowoczesne regały wysokiego składowania.
W tym obiekcie także dostępny jest system zarządzania magazynem (WMS) oraz opcja on-line monitorowania stanów magazynowych. Dodatkowo, magazyn posiada wolny obszar celny oraz nowoczesny sprzęt przeładunkowy, co znacząco wpływa na sprawność operacji logistycznych. W celu zapewnienia bezpieczeństwa, przestrzeń magazynowa objęta jest monitoringiem przy użyciu telewizji przemysłowej.
Położenie
Śląskie centrum logistyki znajduje się w strategicznej lokalizacji, na skrzyżowaniu głównych dróg transportu samochodowego i kolejowego. Jego bliskość do kolejowej stacji Gliwice Port nr 51 06975-7 odgrywa kluczową rolę w zapewnianiu efektywnej obsługi transportowej.
Oprócz możliwości obsługi składów całopociągowych, centrum logistyki jest także przystosowane do obsługi grup wagonowych oraz pojedynczych wagonów. Ponadto, wpisuje się w Europejski korytarz transportowy nr 5, łączący Bałtyk z Adriatykiem, co dodatkowo podkreśla jego znaczenie w krajowym i międzynarodowym transporcie towarowym.
Model ewolucyjny inicjacji centrum logistycznego
Śląskie Centrum Logistyki S.A. stanowi ciekawy przykład ewolucyjnego modelu, dzięki któremu powstaje centrum logistyczne. Te miejsca rozwijają się jako efekt długoletniego procesu przemysłowego i gospodarczego, który z kolei napotyka zwiększony popyt na usługi, określane szeroko mianem logistycznych w danym regionie. Dynamiczny rozwój Górnego Śląska, który miał miejsce już w końcu XVIII wieku, spowodował konieczność budowy Kanału Kłodnickiego oraz portu śródlądowego w Gliwicach. Tego rodzaju port oraz kanał, który połączył Górny Śląsk z rzeką Odrą, zostały oddane do użytku w roku 1806.
Po wielu latach intensywnej eksploatacji, które zbiegły się z szybkim rozwojem gospodarczym regionu, zaistniała potrzeba stworzenia nowej drogi wodnej, aby móc łączyć Śląsk z siecią wodnych tras Europy. Tak oto, w roku 1940, powstał nowy kanał – Gliwicki – oraz nowoczesny port śródlądowy, który stał się obecnie siedzibą Śląskiego Centrum Logistyki S.A. W czasach PRL-u, znaczenie transportu wodnego znacznie zmalało, jednak po transformacji ustrojowej oraz wdrożeniu gospodarki rynkowej, wydatnie wzrósł popyt na usługi logistyczne.
Na bazie tego portu w roku 1989 powołano spółkę akcyjną Śląski Wolny Obszar Celny, która w 2002 roku przyjęła formę Śląskiego Centrum Logistyki S.A. W odpowiedzi na rosnące wymagania rynku ŚCL S.A. zaczęło aktywnie poszukiwać nowych obszarów działalności, rozszerzając ofertę poza tradycyjne usługi portowe. Warto zauważyć, że region Gliwic przez wieki zmieniał swoją przynależność państwową, co sprawiło, że trudno jest mówić o jakiejkolwiek zaplanowanej polityce rozwoju gospodarczego. Z tego względu koncepcja powstawania tego centrum zrealizowała się w sposób bardziej naturalny i ewolucyjny.
Model włoski realizacji centrum logistycznego
Śląskie Centrum Logistyki S.A. stanowi wzór dla włoskiego modelu realizacji projektów logistycznych, charakteryzujący się specyficznymi cechami wspólnymi, które zostaną omówione poniżej.
Na początku warto zaznaczyć, że zarówno rozwój centrów we Włoszech, jak i Śląskiego Centrum Logistyki, opierał się na wsparciu finansowym oraz planowym, jednak włoskie ośrodki dodatkowo korzystały z legislacyjnej pomocy włoskiego parlamentu. To jest jedyna znacząca różnica względem ŚCL S.A.
Inicjatorem powstania centrów logistycznych we Włoszech był sektor publiczny, w tym samorządy lokalne i regionalne, izby gospodarcze i handlowe. Podobnie było z ŚLC S.A., gdzie Miasto Gliwice wnosiło grunty oraz infrastrukturę portową, co pozwoliło na zwiększenie kapitału akcyjnego oraz rozwój całego projektu.
Włoskie centra logistyczne najczęściej funkcjonują jako spółki akcyjne, w których dominującą rolę odgrywa sektor publiczny z udziałami przekraczającymi połowę wartości akcji. To daje możliwość kooperacji pomiędzy instytucjami publicznymi a firmami prywatnymi.
Spółki włoskie zazwyczaj są właścicielami znacznej części posiadanej infrastruktury, takiej jak terminale kontenerowe, magazyny i budynki biurowe, które wynajmują swoim klientom. Śląskie Centrum Logistyki S.A. działa na podobnych zasadach, jednak posiada jedynie jeden mniejszy magazyn, a reszta infrastruktury należny do centrum.
Chociaż nie zawsze, włoskie centra logistyczne nierzadko pełnią rolę operatorów logistycznych na rynku usług. To również charakteryzuje Śląskie Centrum Logistyki S.A., które rozwija działalność opartą na trzech głównych funkcjach:
- logistyczne funkcje: transport, magazynowanie, przeładunki pomiędzy różnymi środkami transportu, zarządzanie zapasami i realizacja zamówień,
- usługi dodane (VAS): kompletacja, przepakowywanie, etykietowanie, paletyzowanie, konfekcjonowanie itp.
- funkcje pomocnicze: spedycja, obsługa celna, systemowy obrót zbiorczymi opakowaniami transportowymi wielokrotnego użytku,
- wynajem kontenerów, palet i innych opakowań transportowych, usługi informacyjne i informatyczne,
- promocja i marketing.
- funkcje dodatkowe: wynajem pomieszczeń biurowych, usługi gastronomiczne, bankowe, księgowo-rachunkowe, telekomunikacyjne,
- usługi parkingowe, dostarczanie mediów.
Śląskie Centrum Logistyki S.A. oraz firmy operujące na jego terenie oferują szeroki zakres tych funkcji, zapewniając kompleksową obsługę potrzeb logistycznych i infrastrukturalnych.
Przypisy
- Transport międzynarodowy, przewóz kontenerów, transport kontenerów, międzynarodowy transport kolejowy, pociągi kontenerowe, transport Intermodalny [online], www.pccintermodal.pl [dostęp 30.03.2016 r.]
- Prosta strona | Śląskie Centrum Logistyki SA – Transport Logistyka Spedycja [online], scl.com.pl [dostęp 30.03.2016 r.]
- Wykaz Spółek, w których Miasto Gliwice posiada udziały lub akcje – BIP Urząd Miejski w Gliwicach [online], bip.gliwice.eu [dostęp 30.03.2016 r.]
- a b Śląskie Centrum Logistyki S.A. jako przykład włoskiego modelu realizacji centrum logistycznego w warunkach Polski – Logistyka – Tom nr 2 (2008) – BazTech – Yadda [online], yadda.icm.edu.pl [dostęp 30.03.2016 r.]
Pozostałe obiekty w kategorii "Przedsiębiorstwa":
Zakłady Mechaniczne „Bumar-Łabędy” | Mostostal Zabrze | Feniks V | Inwestprojekt | Gliwickie Zakłady Urządzeń Technicznych | Infinite Dreams (spółka) | Avantor Performance Materials Poland | Future Processing | The Farm 51 | AIUT | Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Urządzeń Mechanicznych „OBRUM” | Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Gliwicach | Flytronic | Oddział w Gliwicach Tauron DystrybucjaOceń: Śląskie Centrum Logistyki