Jan Różewicz


Jan Różewicz, urodzony 16 października 1953 roku w Gliwicach, to postać, która znacząco wpisała się w historię polskiej kultury. Jego działalność obejmowała wiele dziedzin, z których każda miała wpływ na rozwój polonistyki oraz sztuki teatralnej.

Był nie tylko polonistą, ale także reżyserem teatralnym, dramaturgiem i scenarzystą, co świadczy o jego wszechstronnych talentach. Różewicz nie ograniczał się do jednej formy artystycznej; jego twórczość obejmowała również scenografię, poezję oraz prozę, co czyniło go twórcą multimedialnym i niezwykle wpływowym w polskim środowisku artystycznym.

Jego wielki dorobek artystyczny zakończył się nagle, gdy zmarł 8 października 2008 roku we Wrocławiu, pozostawiając po sobie znaczący ślad w literaturze i teatrze.

Życiorys

Jan Różewicz był utalentowanym artystą, który swoją twórczość osadził w silnych tradycjach rodzinnych. Był synem Tadeusza Różewicza i Wiesławy Kozłowskiej. Ukończył studia z zakresu filologii polskiej na Uniwersytecie Wrocławskim, a następnie, w 1982 roku, zdobył dyplom na Wydziale Reżyserii Dramatu w krakowskiej PWST.

Jego pierwszym większym osiągnięciem artystycznym była reżyseria sztuki Wyzwolony autorstwa Stanisława Brejdyganta, która miała swoją premierę we wrocławskim Teatrze Współczesnym w styczniu 1983 roku. W tym samym roku zaprezentował również swój spektakl dyplomowy pod tytułem Wesoły wspólnik, napisany przez Wincentego Rapackiego, który z sukcesem obejrzano w Lubuskim Teatrze w Zielonej Górze.

W trakcie swojej kariery współpracował z wieloma polskimi teatrami, pracując w miastach takich jak Białystok, Bielsk-Biała, Cieszyn, Częstochowa, Elbląg, Gorzów Wielkopolski, Jelenia Góra, Katowice, Słupsk, Sosnowiec, Toruń, Warszawa oraz wielu innych. Jego najbliższym miejscem pracy i zamieszkania był jednak Wrocław, gdzie spędził niemal całe swoje życie. Jan Różewicz angażował się również w życie akademickie, prowadząc zajęcia artystyczne dla studentów Kolegium Karkonoskiego w Jeleniej Górze oraz remontując warsztaty dramaturgiczne we Wrocławiu. Często reżyserował sztuki swojego ojca, Tadeusza, co podkreślało silne więzi rodzinne.

Wśród jego ostatnich dzieł znajduje się poemat Monisz, czyli szatan zrobiony w Ararat, zrealizowany na podstawie tekstu Icchoka Lejba Pereca, który Jan zaadaptował na potrzeby teatru oraz wyreżyserował w warszawskim Teatrze Żydowskim, gdzie odbyła się premiera w 2001 roku.

Równolegle do pracy w teatrze, Jan Różewicz prowadził działalność literacką. Jego debiutancki tomik poetycki, Karty Merkucja, wydany w 1998 roku przez Wydawnictwo Dolnośląskie, zyskał uznanie. Tworzył również scenariusze do teatralnych przedstawień oraz filmów, pisał dramaty, opowiadania, utwory poetyckie i eseje. Jego teksty publikowane były w takich czasopismach jak „Notatnik Teatralny”, „Odra”, „Śląsk” oraz „Warsztaty Polonistyczne”. Ponadto uczestniczył w warsztatach literackich w Hawthornden Castle w Szkocji, posiadł stypendium Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Zdobył III nagrodę w kategorii eseju podczas III Ogólnopolskiego Konkursu Literackiego im. Stefana Themersona w Płocku za tekst Awangardzista konserwatywny.

Jan Różewicz był związany z filozofką i teatrolożką, dr Małgorzatą Różewicz, z którą dzielił życie. Ich córką jest Julia Różewicz. Zmarł po długotrwałej i ciężkiej chorobie we Wrocławiu. Jego ostatnia droga prowadziła na wrocławski Cmentarz Grabiszyński, gdzie został pochowany 16 października 2008 roku.

Teatr i film

Prace reżyserskie (wybór)

Jan Różewicz, wybitny reżyser, zrealizował wiele znaczących przedstawień teatralnych. Oto niektóre z jego ważniejszych prac:

  • 1983 – Wyzwolony, Wrocławski Teatr Współczesny im. Edmunda Wiercińskiego,
  • 1984 – Odejście głodomora, Lubuski Teatr im. Leona Kruczkowskiego w Zielonej Górze,
  • 1985 – Oczekiwanie, Lubuski Teatr im. Leona Kruczkowskiego w Zielonej Górze,
  • 1985 – Smok, Lubuski Teatr im. Leona Kruczkowskiego w Zielonej Górze,
  • 1986 – Świadkowie albo Nasza mała stabilizacja, Słupski Teatr Dramatyczny,
  • 1986 – Okapi, Teatr im. Adama Mickiewicza w Częstochowie,
  • 1987 – Białe małżeństwo, Teatr im. A. Mickiewicza w Częstochowie,
  • 1988 – Odejście Głodomora, Teatr Telewizji,
  • 1989 – Kto jest kto, Teatr Nowy w Warszawie,
  • 1990 – Et in arcadia ego, Wrocławski Teatr Współczesny im. E. Wiercińskiego,
  • 1990 – Białe małżeństwo, Teatr Śląski im. S. Wyspiańskiego w Katowicach,
  • 1990 – Pod własnym dachem, Teatr Zagłębia w Sosnowcu,
  • 1991 – Zemsta, Teatr im. Juliusza Osterwy w Gorzowie Wielkopolskim,
  • 1991 – Gwałtu, co się dzieje!, Teatr Zagłębia w Sosnowcu,
  • 1991 – Płaskorzeźba, Teatr Polski w Bielsku-Cieszynie,
  • 1992 – Motyle są wolne, Wrocławski Teatr Współczesny im. E. Wiercińskiego,
  • 1992 – Polowanie na karaluchy, Teatr Dramatyczny im. Aleksandra Węgierki w Białymstoku,
  • 1993 – Historya o Chwalebnym Zmartwychwstaniu, Teatr Zagłębia w Sosnowcu,
  • 1993 – Kartoteka, Teatr Dramatyczny w Elblągu,
  • 1994 – Rajski ogródek, Teatr Dramatyczny im. Aleksandra Węgierki w Białymstoku,
  • 1994 – Grupa Laokoona, Teatr im. Wilama Horzycy w Toruniu,
  • 1998 – Świadkowie albo nasza mała stabilizacja, Wrocławski Teatr Współczesny im. E. Wiercińskiego,
  • 2000 – Śmieszny staruszek, Teatr im. C. K. Norwida w Jeleniej Górze,
  • 2001 – Monisz, czyli szatan zrobiony w Ararat, Teatr Żydowski w Warszawie.

Scenariusze

W swoim dorobku Różewicz napisał również kilka znaczących scenariuszy:

  • 1991 – Płaskorzeźba, reż. J. Różewicz, Teatr Polski w Bielsku-Cieszynie,
  • 1992 – Białe małżeństwo, współaut. i reż. Magdalena Łazarkiewicz,
  • 2001 – Monisz, czyli szatan zrobiony w Ararat, Teatr Żydowski w Warszawie.

Scenografie

W zakresie scenografii można wyróżnić:

  • 1991 – Płaskorzeźba, reż. J. Różewicz, Teatr Polski w Bielsku-Cieszynie,
  • 2000 – Śmieszny staruszek, reż. J. Różewicz, Teatr im. C. K. Norwida w Jeleniej Górze.

Adaptacje

Jan Różewicz uczestniczył także w pracach nad adaptacjami teatralnymi, w tym:

  • 1993 – Matka Joanna od Aniołów, reż. Feliks Falk, Teatr Polski we Wrocławiu,
  • 2001 – Monisz, czyli szatan zrobiony w Ararat, Teatr Żydowski w Warszawie.

Opracowanie muzyczne

Warto także zwrócić uwagę na wkład Różewicza w muzykę teatralną:

  • 2000 – Śmieszny staruszek, reż. J. Różewicz, Teatr im. C. K. Norwida w Jeleniej Górze.

Przypisy

  1. Katarzyna Szeloch: Jestem dumna, że noszę nazwisko Różewicz. Tygodnik Przegląd, 09.10.2011 r. [dostęp 19.03.2022 r.]
  2. "Dziadek Tadeusz lubił ciszę i durnostojki" - wspomina Julia Różewicz - Radio RAM [online], radioram.pl [dostęp 31.07.2021 r.]
  3. Wrocław. Pogrzeb Jana Różewicza we czwartek. [dostęp 25.10.2008 r.]

Oceń: Jan Różewicz

Średnia ocena:4.89 Liczba ocen:12